Salling Group lancerer ambitiøs emballagestrategi

Salling Group 21. aug 2019 -
This describes the image
Salling Group lancerer ambitiøs emballagestrategi Foto: Salling Group
Skrevet af: Søren Tougaard

Salling Group ønsker, at mest muligt af emballagen kan genanvendes og genbruges, og at mængden af plastik minimeres. Derfor lancerer koncernen nu en ambitiøs emballagestrategi.

Målet er, at al Salling Group-emballage på egne varemærker skal være 100 pct. genanvendelig inden 2023, at plastikmængden på samme varer skal nedbringes med 30 pct., og at plast brugt til transport skal være genbrugt eller genanvendt inden 2020.

– Emballage, også den af plastik, har en række gode egenskaber, som blandt andet sikrer holdbarhed og begrænser madspild. Men samtidig er det afgørende, at vi får forbruget af ny plastik bragt ned. Her ønsker vi at tage ansvar og gå forrest i udviklingen af nye, bæredygtige løsninger, siger Netto International-direktør Michael Løve, der er ansvarlig for Salling Groups samlede plastikindsats.

Fælles indsats

Til en start vil Salling Group udskifte emballagen på mere end 5.000 forskellige varer som en del af indsatsen og dermed sikre bedre brug af plastik på millioner af varer, oplyser koncernen.

Den nye emballagestrategi bygger videre på en samlet plastikindsats, hvor Salling Group i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden har igangsat en række initiativer.

Blandt andet har Føtex udfaset al engangsservice af plastik, mens Netto har reduceret salget af plastikposer markant – og samtidig indført nye bæreposer og indkøbsnet af genbrugsplastik.

Salling Group vil udfase al engangservice inden udgangen af 2021 og reducerer salget af plastikposer med 50 pct.

Da plastikproblematikken ikke begrænser til én aktør, lægger Salling Group hele strategien og samtlige principper åbent frem og inviterer alle producenter, dagligvarekæder, NGO’er og aktører til at bidrage til bedre brug af plastik.

Salling Group vil også indlede en dialog med dagligvarekædens leverandører, så resultaterne kan række videre end egne butikker.

– Som landets største dagligvarekoncern kan vi gøre en stor forskel. Men skal vi lykkedes, kræver det, at vi samarbejder på tværs og får standarder, som vi kan være fælles om. Vi har i samråd med eksperter udarbejdet de ambitiøse principper, vi vil indføre på tværs af alle vores butikker, og nu ¬deler vi strategi, ambitioner og de overvejelser, vi har gjort os, så vi i fællesskab kan medvirke til, at vi får mere bæredygtige og bedre materialer i hele branchen, fortæller Michael Løve.

 

 

Opdateret 10. nov 2020