Salling Group køber Tesco i Polen for 1,5 mia. kr.
Nettos ejer Salling Group har med ét slag stort set fordoblet sit butiksnet i Polen, der er et af to indsatsområder for dagligvarekoncernen i disse år.
Salling Group er nået til enighed med den britiske detailkoncern Tesco om at købe dens polske aktiviteter. Som en del af handlen overtager Salling Group 301 butikker og to distributionscentre. Tesco Polens cirka 7.000 ansatte vil i forbindelse med købet blive en del af Salling Groups organisation. Dermed vil Salling Group samlet beskæftige ca. 60.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen, skriver Salling Group i en pressemeddelelse.
Betydelig online-vækst er sammen med ekspansion i Polen en hjørnesten i Salling Groups strategi.
– Jeg er særdeles tilfreds med aftalen. Vi konsoliderer Nettos tilstedeværelse i et voksende marked og leverer dermed på vores koncernstrategi. Med overtagelsen af Tesco Polen fordobler vi vores forretning i Polen, og vi bliver en betydelig aktør på et af Europas største markeder, siger Per Bank, administrerende direktør i Salling Group.
Læs også: Salling Group vil genstarte international ekspansion i Polen
Salling Group har i dag 386 Netto-butikker i Polen, og Tescos stærke tilstedeværelse ikke mindst i det sydlige Polen gør parterne til et rigtig godt match. Salling Group vil umiddelbart efter konkurrencemyndighedernes godkendelse af handlen begynde at konvertere Tesco-butikkerne til Nettos nye koncept.
Virksomheden handles til en Enterprise Value på PLN 900 millioner, svarende til cirka DKK 1,5 mia.
Handlen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse, som forventes inden årets udgang. Netto Polen åbnede i 1995 sin første butik i Szczecin og har i dag godt 5000 medarbejdere.