Salling Group investerer halv milliard i onlinesatsning
Salling Group har langt fra været nogen first mover indenfor handel med dagligvarer over nettet. Bilka To Go er blot et par år gammelt, mens Netto netop har udrullet Fillop, der primært sælger nonfood-basisvarer.
Salling Group ser dog stor vækst i onlinehandel, og forventningerne er ikke blevet mindre under coronakrisen. Her har Bilka To Go i flere perioder været lagt ned med lange leveringstider til følge med en vækst på over 500 pct. siden krisens start, skriver Børsen.
I Salling Group er topchef Per Banks ambition, at koncernen skal være markedsleder indenfor nethandel om få år.
Læs også: Salling Group vil være markedsleder på onlinehandel i 2025
Den store onlinevækst på ganske kort tid har fået Salling Group til at fremrykke onlineinvesteringerne med mere end et halvt år.
Nu fortæller Føtex-kædedirektør Thor Jørgensen, der også er ansvarlig for ecommerce, at Salling Group vil investere over en halv mia. kr. over de næste to år i koncernens onlinesatsning.
Inden for en måned starter Føtex et click og collect-koncept, ligesom Bilka vil sætte opsamlingscontainere op ved knudepunkter som tankstationer, omfartsveje og boligområder. Det fortæller Thor Jørgensen til Børsen.
- Jeg synes godt, at vi kan bruge ordet gamechanger. Det er en kæmpe satsning og en af vores allerstørste i hele koncernen. Onlinesalg af fødevarer kommer til at være en nøglesten i vores fremtidige strategi, siger han til avisen.
Det er blot fire måneder siden, at Dansk Handelsblad skrev, at Bilkas ambition er at bringe nethandlen op på 10 pct. af Bilkas dagligvareomsætning om fem år ved netop at udrulle containere.
Læs også: Bilka vil ekspandere med net af pick up-stationer
Varige adfærdsændringer
Også efter coronakrisen forventer Salling Group, at flere forbrugere vil købe dagligvarer over nettet end tidligere.
- Flere vil ganske enkelt handle fødevarer med mobilen eller deres computer end tidligere - fordi det er nemt, bekvemt og har vist sig som et godt alternativ, når flere har prøvet det af for en sikkerheds skyld under nedlukningen. I Salling Group har vi i de seneste år flyttet os i takt med den stigende efterspørgsel - og vi var også klar med flere, spændende tiltag henover året. Alt det fremrykker vi nu. Simpelthen fordi tiden er til det, og fordi vi tror, at forbrugerne vil efterspørge det i langt højere grad. Også efter COVID-19, uddyber Thor Jørgensen på Linkedin.
Hos ærkerivalen Coop er onlinesalget næsten tredoblet, siden Mette Frederiksen lukkede Danmark ned fra 12. marts.
Det oplyser informationsdirektør Jens Juul Nielsen til Børsen, der kalder forandringen for et gennembrud henimod at gøre nethandel med dagligvarer til en lønsom forretning.
Markedslederen Nemlig.com, der i de seneste skæve regnskab 2018/19 havde en omsætning på lidt over 1,4 mia. kr, har aldrig præsteret overskud.
Sidste år lød underskuddet på 52 mio. kr. mod et minus på 59 mio. kr. i forrige regnskab. Også i indeværende regnskabsår forventer Nemlig.com, der har Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen som majoritetsejer, underskud.
Dagrofa er den eneste af de fire største dagligvarekoncerner, der endnu ikke tilbyder landsdækkende nethandel med dagligvarer, men købmandskoncernen ser nu på muligheden for at gøre udbringningstjenesten "Vi handler for dig" digital.
Læs også: Dagrofa overvejer at gå online med dagligvarer