Salling Group indkasserede rekordtab i Sverige inden Netto-salg
Et minus på 95 mio. svenske kr. – eller 66 mio. danske kr.
Så stort var underskuddet i Netto Sverige i det seneste regnskab, da Salling Groups topchef, Per Bank, valgte at sælge de 163 Netto- butikker til Coop-selskabet CBS.
Det viser årsregnskabet for 2018 for Netto Marknad Sverige AB.
Da Per Bank i foråret meldte ud, at koncernen har solgt butikkerne, lagde han ikke skjul på, at butikkerne gav underskud i 2018. Han fortalte dog ikke, at butikkerne var kommet ud med det dårligste resultat i fem år.
Året før, i 2017, stod der minus 43 mio. svenske kr. - eller 30 mio. danske kr. - på bundlinjen.
Det giver et samlet underskud på 96 mio. danske kr. på to år.
Ifølge ledelsesberetningen skyldes underskuddet "investeringer i fremtidig ekspansion" og sekundært "organisationsændringer".
Sidstnævnte henviser til, at kædens sidste landedirektør, der kom til i august 2017, Anders Wennerberg, skiftede ud i ledelsen. Blandt andet forlod Netto-veteranen indkøbsdirektør Jan Richter kæden i november 2018.
Omsætningen lå ifølge regnskabet på 4,9 mia. svenske kr. (3,4 mia. kr.) i 2018, hvilket er en marginal stigning på 1,4 pct. fra 2017.
Stigningen skyldtes blandt andet en ny butik.
Opgav planlagt ekspansion
Salling Group havde planer om yderligere ekspansion i Netto Sverige, og landet var udpeget som et af de to markeder udenfor landets grænser, hvor der skulle hentes vækst i de kommende år.
I ledelsesberetningen, der tydeligvis er skrevet, inden Per Bank sagde ja til tilbuddet fra CBS, lyder det: "Selskabet vil fortsat satse på ekspansion, og målsætningen i 2019 er at åbne yderligere et antal butikker samt at renovere et antal butikker til vores nye koncept."
Det nævnes dog, at forudsætningerne er, at der findes "strategisk vigtige placeringer", og at "selskabet kan bevare fordelagtige priser og høj kvalitet".
Inden Netto Sverige nåede så langt, fik Per Bank dog et tilbud, han ikke kunne afslå. Det fortalte han på et telefonpressemøde kort efter offentliggørelsen af 2018-regnskabstallene i maj:
– CBS spurgte, om vi ville sælge Netto Sverige. Det ville vi sådan set ikke. Det var vores automatreaktion. Men så satte vi os ned og regnede på tingene og nåede frem til, at hvis vi kunne få en virkelig, virkelig god pris, ville det måske give mening at sælge Sverige – og så fokusere vores indsats på de andre tre markeder. Vi har bare fået en pris, som er helt fantastisk. Men vi har aftalt med CBS, at vi ikke offentliggør prisen.
Netto rykkede ind i Sverige i 2002, da kæden blev etableret i et joint venture med den svenske markedsleder ICA. ICA blev dog købt ud efter få års medejerskab.