Salling Group har appetit på mange flere butikker

Salling Group 15. okt 2020 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Corona-pandemien har sat skub i onlinehandlen, og markedsleder på den fysiske dagligvarehandel Salling Group har med en trecifret millioninvestering kastet sig ind i kampen om onlinekunderne. Målet er at nå en markedsandel, der svarer til andelen på det fysiske marked.

Det forhindrer dog ikke koncernen i at kæmpe videre om nye placeringer til de fysiske butikker - heller ikke selv om konkurrencen og dermed også prisen på butikker er steget de seneste år. Med fremme i kampen om de gode placeringer er i dag ikke mindst Lidl, Aldi og Rema 1000.

Faktisk har Salling Group adresser på op mod 200 butiksplaceringer i skrivebordsskuffen, lyder det fra head of development og senior director i Salling Group, Carsten Hadsbjerg.

- Jeg har vel et sted mellem 120 og 160 placeringer til en Netto i pipeline. Dertil kommer 15-20 Føtex-placeringer, siger han til Dansk Handelsblad.

Selvom planloven udgør en hindring for at bygge nye varehuse i den størrelse, som en Bilka kræver, udelukker Carsten Hadsbjerg ikke, at han også - om koncernledelsen vil det - kan finde en placering til en ny Bilka.

Fokus på service

Mens Netto med et mål på 600 butikker har fuld fart på sin ekspansion og ombygning af eksisterende butikker til det nyeste koncept, går det knap så hurtigt med at udvide Føtex- og Bilka-kæderne.

Føtex har dog netop har åbnet en spritny Føtex Food Convenience på Nørrebro, men den seneste Bilka-åbning ligger godt to år tilbage - Bilka i Randers Storcenter, hvor Salling Group overtog en tidligere Kvickly fra Coop.

Til gengæld er der fokus på service i Salling Groups varehuse.

Head of Retail Jacob Fejerskov skriver på sin LinkedIn-profil: "I Bilka vil vi være endnu bedre til service, og selvom vi har mange gode idéer på banen, kunne vi godt bruge lidt inspiration,".

Tilsvarende har Føtex-kædens nye direktør Anja Madsen, der blandt andet kommer med erfaring fra britiske Sainsbury's, sagt på LinkedIn, at hun inden for det næste år har to klare prioriteter:

"Det første er helt klart kundeservice. Vi er gode til det nu, men vi skal være endnu bedre, og det er noget, vi har fokuseret rigtig meget på i England, og vi kan gøre helt det samme her i Føtex".

Opdateret 10. nov 2020