Salling Group genstarter forsømt markedsplads

Salling Group 25. mar 2019 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Gassen gik lidt af ballonen, efter Wupti meldte sig på banen som udfordrer til altdominerende Amazons trone med sin egen onlinemarkedsplads i foråret 2017.

Mens bilka.dk klatrer opad på Foreningen for Dansk Internet Handels top-20 over mest populære netbutikker, røg Wupti i 2018 helt ud. Nu er faldskærmstropperne, personificeret ved nytiltrådte adm. direktør Jette Radich, indsat for at genfinde fokus på Salling Groups onlineplatform.

- Udadtil har jeg en kæmpeopgave i at få brandet, at vi er mere end elektronik og hårde hvidevarer – at vi er en del af Salling Group og har de synergier, der kommer, siger Jette Radich, der kommer fra en stilling som HR-direktør på hovedkontoret ved Aarhus.

Læs også: Bankuddannet HR-chef skal stå for Wuptis genfødsel

- Inden for kort tid bliver det sådan, at hvis du har købt en vare på Wupti, kan du hente og returnere den i Føtex eller Bilka i vores send-og-hent. Så kan det være, du køber aftensmaden der, når du alligevel er der, siger Jette Radich.

Læs også: Wupti vil slå Amazon med dansk service

Fremover skal væksten i Wupti drives af samarbejdet med eksterne forhandlere, som sælger på markedspladsen. Samme model som Amazon – bare på dansk og med dansk kundeservice.

I forvejen har Ahold Delhaizes Bol.com duplikeret Amazons forretningsmodel med stor succes på det hollandske hjemmemarked, og ifølge Wuptis nye topchef er det en spiller, der bliver skelet til.

Læs også: Analyse: Wuptis genkomst kræver helhjertet indsats

Opdateret 10. nov 2020