Salling Group dropper turbokyllinger
-
Danmarks største dagligvarekoncern begynder udfasning af over 5 millioner turbokyllinger på spottilbud, kampagnevare og frost
Salling Group har søsat en ny handlingsplan for dyrevelfærd. I 2025 er alle turbokyllinger i fersk sortiment udfaset, og året efter vil de fleste frostkyllinger også være af langsommere voksende racer.
- Det er vigtige og nødvendige fremskridt, skriver dyreværnsforeningen Anima i en pressemeddelelse.
Selv skriver Salling Group i en pressemeddelelse, at koncernen løbende skruer ned for markedsføringen af hurtigtvoksende kyllinger i bl.a. tilbudsaviser samt skiltning i butikker og varehuse. Kyllingerne vil fremover være af langsommere voksende racer og derfor være mærket med minimum 1 hjerte fra det statslige dyrevelfærdsmærke.
I 2021 annoncerede Salling Group, at alle kyllinger i fast, fersk sortiment skulle være langsommere voksende i alle koncernens kæder, der omfatter Bilka, Føtex og Netto.
Dette efterlod dog et hul i forhold til de mange kyllinger, der sælges på spottilbud, kampagne og frost. I den nye handlingsplan lægger koncernen en plan for resten af de ferske turbokyllinger samt hovedparten af frostkyllinger.
- Vi er glade for endelig at kunne melde næste skridt ud i vores plan for at løfte dyrevelfærden for kyllinger. Vi skal helt i mål med udfasningen af de hurtigtvoksende turbokyllinger, og vi vil også videre op af velfærdsstigen ved bl.a. at sikre, at kyllingerne får bedre pladsforhold, siger Henrik Vinther Olesen, Group Vice President i Salling Group.
- Vi befinder os i et svært marked lige nu, og derfor er jeg stolt over, at vi som Danmarks største aftager af kylling kan tage så stort et skridt fremad. Jeg glæder mig til, at vi i takt med, at markedet rykker sig, kan tage endnu flere skridt, tilføjer han.
Coop er det største problem
Anima har igennem en årrække siddet med ved bordet og peget på, hvor Salling Group kan forbedre sig med hensyn til dyrevelfærd for kyllinger. Anima estimerer, at den nye udmelding vil løfte dyrevelfærden for mindst 5 millioner kyllinger årligt.
- Salling Group tager et ekstremt vigtigt skridt frem og signalerer til resten af markedet, at der ikke er nogen fremtid for kyllinger, der er systematisk avlet til dårligt at kunne bære deres egen vægt. Turbokylling er officielt blevet de nye burhøns nu, og det er kun et spørgsmål om tid, før vi alle lykkeligvis kan klappe os på skuldrene over, at vi går foran i Danmark på dette område, siger Thorbjørn Schiønning, der er kommunikationschef i Anima.
Foreningen havde gerne set, at Salling Group havde taget flere skridt og allerhelst tilsluttet sig standarden European Chicken Commitment.
- Men den dialog vil vi fortsætte nu i takt med, at omstillingen til langsommere voksende kyllinger accelererer. Og så må vi også bare konstatere, at kyllingernes største problem i dag er Coop. Det er formentlig 7-8 ud af 10 solgte kyllinger i Coop, der er turbokyllinger, og det er med til at presse alle Coops konkurrenter til at gå langsommere frem end de ellers kunne, siger Thorbjørn Schiønning.