Salget af cigaretter falder markant i dagligvarehandlen

Salling Group 11. sep 2020 -
This describes the image
Foto: Colourbox

Afgiftsstigningen på tobak har båret frugt - i hvert fald er mængden af solgte cigaretter i dansk dagligvarehandel faldet den seneste tid.

Producenterne har ellers på hver sin måde gjort alt for at bevare salget. En hidtil uset priskrig på cigaretter gik i gang, da afgifterne på smøgerne steg med noget, der ligner 15 kr. 1. april.

Mens en producent, JTI, har solgt cigaretter med gamle banderoler, efter afgifterne er steget, har andre producenter, BAT og Philip Morris, valgt at æde en del af afgiften med tab til følge.

Læs også: Medie: Cigaretmarked var ulovligt fyldt med smøger til gammel pris

Alligevel tyder det på, at forbrugerne køber færre smøger. Med mindre at salget er rykket syd for grænsen, hvor en pakke er op mod 15 kr. billigere, i kioskerne eller til smuglerne.

Ifølge Jens Juul Nielsen er salget i Coops kæder samlet set faldet med godt 10 pct. de seneste to måneder sammenlignet med den tilsvarende periode sidste år.

Fra Aldi lyder det i en mail fra Louise Wendelbo, kommunikationschef:

- Vores cigaretsalg er steget med 1 pct. i værdi og faldet 15 pct. i volumen over de seneste to måneder sammenlignet med samme periode sidste år.

Kasper Reggelsen fra Salling Group fortæller, at koncernen mærker "et markant tocifret fald i salget af tobak".

Rema 1000 vil ikke sætte tal på salget i kædens butikker.

Opdateret 10. nov 2020