Rema: Vi er nummer to i Danmark
Ifølge Rema 1000 har den norskejede discountkæde nu Danmarks "næststørste markedsandel målt på omsætning" blandt dagligvarekæderne.
Det indebærer, at Rema skulle have overhalet både Coops SuperBrugsen og Føtex.
Over for Dansk Handelsblad understreger Remas adm. direktør Henrik Burkal, at andenpladsen gælder salget af dagligvarer - dermed kan totalomsætningen i de andre kæder stadig ligge højere.
SuperBrugsen opgav således en omsætning på 13,8 mia. kr. i 2014 - mod Remas 10,44 mia. kr. sidste år, mens Føtex' salg er gemt væk i Dansk Supermarkeds overordnede omsætningstal.
Henrik Burkal vil ikke oplyse kædens vækst i år, men kun sige, at det handler om "en fornuftig udvikling".
Foran ligger så kun Dansk Supermarkeds markedsleder Netto, som Rema længe har haft en ambition om at passere for at blive landets absolut største dagligvarekæde.
Udmeldingen kommer i forbindelse med en meddelelse om, at Rema har overtaget udviklingsselskabet Reitan Ejendomsudvikling for at sætte yderligere skub i sin ekspansion.
Nu bliver al ejendomsudvikling samlet direkte under Rema 1000 i Rema Butiksudvikling. Det vil ifølge Remas adm. direktør Henrik Burkal give et boost til væksten i nye butikker.
- Den måde at være discount på har fortsat et kæmpe potentiale i Danmark. Der er stadig mange pletter på Danmarkskortet, hvor Rema 1000 endnu ikke er til stede. Vi ønsker at nå ud til mange flere danskere med vores koncept, som bliver positivt modtaget overalt i landet, siger Henrik Burkal.
Af Jesper Veber Knudsen
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen