Rema topper salg per kvadratmeter - Lidl i størst fremdrift
Føtex, Netto og Bilka. Det var de tre dagligvarekæder, der med længder bedst formåede at udnytte butikskvadratmeter til omsætning i 2008.
Ti år senere er billedet dog et noget andet i dansk dagligvarehandel.
Mens Salling Groups varehuskæde Føtex endnu formår at blande sig i den absolutte top - og kun overgås af vækstkometen Rema 1000 - er både Bilka og Netto blevet overhalet af Coops flagskibskæde SuperBrugsen.
Det viser en oversigt over kædernes salgsproduktivitet, som Dansk Handelsblad har udarbejdet ud fra estimerede omsætningstal i den seneste ti-års statistik over dansk dagligvarehandel 2008-2018 fra Retail Institute Scandinavia.
Beregningen er foretaget ved at sammenholde kædernes omsætning i 2008 og 2018 med kædernes salgsareal i de to år.
Rema 1000’s udmelding om en omsætning på 15,4 mia. kr. i 2018 giver den fremstormende norske franchisekæde et yderligere salgsløft til næsten 69.000 kr. for hver kvadratmeter butik.
Til sammenligning lå niveauet på ca. 45.500 kr. i 2008.
- De selvstændige Rema-købmænd giver en større nærhed til kunderne, og det afspejler sig både i omsætningen, men også i, hvordan man passer på pengene i systemet, sagde Rema 1000-topchef Henrik Burkal til Berlingske i forbindelse med nyheden om sidste års omsætningsfremgang på 11 pct.
Kvadratmetersalget i Rema 1000 er mere end dobbelt så høj som salget i Aldi og Lidl, som er estimeret til at have en omsætning på knap 31.000 kr. per kvadratmeter.
- Remas performance er outstanding, og spørgsmålet er selvfølgelig, om kæden kan fortsætte den voldsomme performance, siger Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, om udviklingen.
Fremgang og potentiale i Lidl
Lavprissupermarkedskæden Lidl er kendt for at have store butikker og bredde gangarealer. Det påvirker naturligvis også kædens salg per kvadratmeter.
Det er vurderet til at være lavest blandt landets 12 største dagligvarekæder.
Ikke desto mindre er Lidl den kæde, der har løftet salget per kvadratmeter allermest de sidste ti år med en estimeret vækst på mere end 40 pct.
- De har først skullet etablere sig på det danske marked og bygge deres position op. Lidl har over årene fået endnu flere danske mærkevarer ind i butikkerne, som kunderne er trygge ved, ligesom kæden gør det godt inden for friskvare-kategorierne. Så der ligger både en stigende kundestrøm bag fremgangen, men også et stærkt stigende gennemsnitskøb.
- Men Lidl har jo stadigvæk et uudnyttet potentiale, når man sammenligner med andre lavprissupermarkeder, lyder det fra Henning Bahr.
Mens det for Coop, Salling Group og Dagrofa gælder, at man ikke oplyser om de enkelte kæders omsætning i koncernregnskaberne, offentliggør Lidl konsekvent slet ikke noget regnskab for aktiviteterne i Danmark.
Derfor forbliver Lidls omsætning herhjemme indtil videre hemmelig.
På kædekontoret i Kolding vil Lidls kommunikations- og CSR-chef Morten Vestberg dog gerne bekræfte den positive udvikling i kædens ca. 120 butikker.
- Vi er utroligt stolte over den flotte stigning og den positive tendens, vi oplever i vores butikker, hvilket skyldes en stigende interesse fra vores kunder, der værdsætter vores kvalitetsprodukter og indkøbsoplevelsen skabt af vores moderne og rummelige butikker og ikke mindst vores dygtige medarbejdere.
- I Lidl er vi i gang med en rivende udvikling med blandt andet mange nye CSR-tiltag, spændende produkter og nye butikker, og vi er derfor meget glade for, at udviklingen også kan ses i vores salgstal, siger Morten Vestberg.