Rema-talsmand på linje med statsministeren
Rettidig og forståelig kommunikation er essentielt, når information skal formidles til befolkning og forbrugere i kriser som den Danmark og resten af verden gennemgår lige nu. Derfor er der brug for ledere og talspersoner, som formår at skære igennem støjen og nå ud til modtagerne med troværdig autoritet på en måde, så kernebudskaberne når bredt ud.
Det mener Troels Johannesen, kommunikationsrådgiver og tidligere kommunikationschef i Danmarks Journalistforbund, som har samlet fem af krisens "kommunikative superhelte", som blandt andet omfatter to profiler fra dansk dagligvarehandel i form af Salling Groups adm. direktør, Per Bank, og kommunikationschef i Rema 1000, Jonas Schrøder.
En statskvinde i front
Det kommer nok ikke som en overraskelse, at listen toppes af statsminister Mette Frederiksen (S) og direktør i Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm, der begge har haft fremtrædende roller i kommunikationen af krisen ud til danskerne og nærmest dagligt befinder sig i orkanens øje.
- Det er svært både som borger og som kommunikationsprofessionel ikke at være imponeret af regeringens kommunikation i disse tider, lyder det blandt andet fra Troels Johannesen om statsministerens optrædener, som har fået ros fra både befolkning såvel som politiske kollegaer fra begge fløje af Folketinget, mens Søren Brostrøm især roses for hans faglighed.
- Han er tydeligvis fagligt skarp som en nysleben klinge, at han kommunikerer eminent på tværs af alle medietyper og er en ren Duracell-kanin ud i medieoptrædener, fra kritiske spørgsmål på tv til pressemøder med over to millioner seere, lyder det.
Detail kastes ud i rampelyset
Mens det forventes af politikere og myndigheder, at de træder i karakter ved sådanne kriser, så er det ikke på samme måde en selvfølge for virksomheder. Krisen har dog betydet et regulært stormløb på dagligvarehandlen og bekymring for, om forsyningskæderne nu kunne holde til presset.
Her træder Salling Groups Per Bank og Rema 1000’s Jonas Schrøder frem og maner til ikke bare besindighed, men appellerer til fornuften og samfundssind.
Både Salling Group og Rema 1000 var sammen med Dagrofa og Coop ude med en fælles pressemeddelelse, FØR hastringen for alvor begyndte, hvor man understregede, at der var varer nok, så længe befolkningen tog den med ro og undgik usædvanligt store indkøb.
I den forbindelse var især Per Bank, ifølge Troels Johannesen, hurtigt ude med en kommentar, hvor han understreger butikkernes samfundsansvar:
- Som Danmarks største detailkæde og en af landets største arbejdspladser har vi et særligt ansvar for at begrænse smittespredningen af COVID-19 blandt vores kunder og medarbejdere. Men vi har også en anden meget væsentlig samfundsopgave – nemlig at sikre, at borgerne har de dagligvarer, de har brug for. Ikke mindst i en situation som denne, lød det i et længere opslag fra direktøren.
Hos Rema formår Jonas Schrøder på mediet twitter i løbet af blot 261 tegn at mane til besindighed, forsikre om fødevareforsyningens stabilitet og opfordre til at passe på hinanden - samt rose mediernes dækning af krisen.
- Vi har kørt varer ud til butikkerne hele natten. Vores leverandører er klar - fødevareforsyningen her i landet er på plads. Så ingen grund til større indkøb end normalt. Pas på hinanden og familien - og tak til #dkmedier for sober dækning af aftenens storindkøb, lød det i tweetet.
- Raketvidenskab er det ikke. Men det er klart og sagligt og alligevel kommunikation, der har tilpas med puls til at blive hørt, lyder det fra Troels Johannesen, som understreger, at der netop er brug for klar og tydelig kommunikation i disse tider.
- På kommunikationsfronten viser corona-krisen os, at vi har brug for stærke, synlige og modige ledere på tværs af sektorer, som ikke gemmer sig.