Rema når 300 butikker - forbrugerne vil have mere
Historien om Rema 1000 har nærmest været en lang optur, siden den norske franchisekæde entrerede det danske marked 1. august 1994.
Her 23 år efter åbningen af de første butikker runder kæden en ny stor milepæl i Danmark, når Rema 1000 åbner butik nummer 300 i Korsør den 2. november.
Siden 2010 har Rema 1000 åbnet mellem 12 og 18 nye butikker på det danske marked om året - og mætningspunktet er langt fra toppet endnu.
Tværtimod har Rema 1000-topchef Ole Robert Reitan for to måneder siden gjort det klart, at der ikke længere er et maksimum på antallet af danske Rema-butikker i fremtiden. Tidligere lød målet ellers på 400 butikker herhjemme.
Stærk position
En ny forbrugerundersøgelse fra reklamebureauet Marketsquare understreger netop Rema 1000s stærke position på dagligvaremarkedet. I undersøgelsen bliver 2.212 forbrugere blandt andet spurgt om, hvor de foretrækker at købe dagligvarer næste gang.
Her svarer hele 21 pct. eller mere end hver femte, at de foretrækker en Rema 1000 næste gang, de skal købe dagligvarer.
Til sammenligning peger kun 13 pct. af de adspurgte på, at de foretrækker Netto, der nærmer sig 500 butikker herhjemme.
- Det er et udtryk for, at Rema 1000 er lykkedes med at opbygge en stærk position i danskernes bevidsthed. Samtidig ser vi, at Rema 1000 har et yderligere potentiale, som de formentlig får svært ved at høste det fulde udbytte af, medmindre de får skabt en endnu bedre tilgængelighed, siger Jens Thrane-Møller, adm. direktør hos Marketsquare.
Om undersøgelsens resultat, siger Mads Nysted, salgsdirektør i Rema 1000:
- Vi er enormt stolte og ydmyge overfor, at så mange danskere foretrækker Rema 1000. Det bekræfter os i, at vi har et stærkt koncept, som danskerne kan lide, og som vores dygtige købmænd og medarbejdere trives godt i. Jeg tror også, vi bliver belønnet for at engagere os i verden omkring os, både i nærmiljøet og i de større samfundsmæssige problemstillinger.