Rema giver konkurrenter baghjul i imageanalyse
Mens konkurrenter som Dansk Supermarked og Coop slås med faldende indtjening, og Dagrofa landede et kæmpe underskud på mere end 650 mio. kr., går det anderledes fremad for Rema 1000.
Den norske discountkæde gik frem med mere en mia. kr. i omsætning og nærmer sig med hastige skridt 300 butikker herhjemme.
Den positive udvikling er også noget, der kan aflæses i Imageanalysen fra Berlingske Business Magasin, hvor Rema 1000 lægger yderligere afstand til de øvrige dagligvarekonkurrenter, skriver Berlingske.
Sidste års 19. plads har Rema 1000 i år konverteret til en 15. plads.
Nærmeste forfølger blandt konkurrenterne på imagelisten er Coop, der springer otte pladser frem på listen fra en 55. plads til dette års plads som nummer 47.
Dermed lykkedes det også Coop at overhale ærkerivalen Dansk Supermarked, efter Coop i flere har haltet efter Aarhus-virksomheden. Dansk Supermarked må nemlig omvendt notere et fald på 19. pladser, fra sidste års nummer 32 til plads nummer 51.
Ralf Lodberg, direktør og partner i bureauet Advice, siger om Dansk Supermarkeds nedgang:
- Dansk Supermarked har nok været sløvest til at fange den her kæmpe mobilisering, der sket med danskernes interesse for fødevarer. Økologi er jo blot toppen af det. Markedet er modnet. Danskerne er blevet langt mere avancerede og efterspørger mere specifikke ting, siger han til Berlingske.