Rema fortsætter stime af rekorder

Salling Group 3. mar 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Sidste års driftsresultat i Rema 1000 Danmark voksede med knap 8 pct. til 269 mio. kr. - mod 250 mio. kr. året før.

Dermed har de seneste seks år budt på en ubrudt række af voksende overskud i Rema.

Adm. direktør i Rema 1000 Danmark, Henrik Burkal, lyder tilfreds:

– Tallene for 2014 er endnu et bevis på, at danskerne har taget vores måde at drive købmandsforretning og "discount med holdning" til sig, siger han.

Remas omsætningsvækst på 9,5 pct. i 2014 til et samlet salg på 10,4 mia. kr. holdt sig for første gang i mange år under 10 pct. - men det var til gengæld i et år, hvor væksten i hele dagligvaremarkedet nærmede sig nul, discount som helhed øgede med 4,3 pct., og Rema "kun" voksede med 11 nye butikker - mod det sædvanlige ekspansionsmål på 15-20 butikker.

Ifølge ejeren Reitangruppen er Remas danske markedsandel vokset til 10,4 pct. - mod 9,6 pct. i 2013.

Henrik Burkal hæfter sig ved, at Rema nu har overhalet landets største discountkæde, Dansk Supermarkeds Netto, i omsætning per butik.

– I dag er Rema 1000 den discountkæde, som har den højeste gennemsnitsomsætning pr butik - det betyder lavere omkostningsprocenter og større konkurrencekraft, så vi kan sælge varerne billigt - det er det, som discount handler om, siger han.

Remas danske chef gennem snart ti år hører ikke til dem, der mener, at discount-begrebet er ved at være passé - tværtimod.

– Discountbutikkerne er ikke discount længere, læser vi ofte i pressen. Det er ikke korrekt - discount er i dag den næste generation af discount, og discount handler fortsat om at sælge omkostningseffektivt.

Af Jesper Veber Knudsen

Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020