Rema 1000 på vild vækstrejse - har tredoblet omsætningen på 10 år
Finanskrisen bevirkede ikke ligefrem, at danskerne fik lyst til at bruge flere penge. Mens overforbruget herskede op igennem 00'erne, båret frem af voldsomme prisstigninger på fast ejendom og deraf stigende friværdi, blev forbruget anderledes for mange familier, da krisen først indtraf fra 2008.
Forbrugerne vendte sig nu i stigende grad mod discountpriser, og den ændrede forbrugeradfærd kom ikke mindst dagligvarebranchens discountkoncepter til gode.
I årene 2008-2015 var de tre dagligvarekæder med størst omsætningsfremgang herhjemme alle discountkæder. Rema 1000, Lidl og Fakta i nævnte rækkefølge.
Med et omsætningsindeks på hele 293 i 2018 i forhold til 2008-omsætningen på 4,6 mia. kr. har Rema 1000 været i særklasse til at skabe vækst på det danske dagligvaremarked de sidste ti år, viser tal i Dansk Dagligvarehandel 10 års statistik 2008-2018 udarbejdet af Retail Institute Scandinavia.
Til sammenligning har Retail Institute Scandinavia estimeret Lidls omsætningsindeks til at været vokset med cirka to en halv gang i samme periode (indeks 242), mens Netto ”kun” har haft en estimeret omsætningvækst på 39 pct.
Over den ti-årige periode er Rema 1000 vokset fra 175 til 326 butikker, svarende til en butikstilvækst på 86 pct.
- Det er overraskende, at Rema 1000 har fået lov til at oparbejde en så stor gennemsnitsomsætning i deres butikker, og det er jo fordi, de har et koncept, som passer til forbrugerne. Rema har været særdeles gode til at slå på økologi og lave et koncept, som fungerer rigtig godt. Og så har de jo en franchisemodel, som giver ekstra vand på møllen, fordi købmanden knokler og medarbejderne er motiveret, siger Henning Bahr som årsager til Rema 1000' store fremgang.
Dygtige til nyetableringer
Rema 1000 genererede i 2017 en omsætning på næsten 13,9 mia. kr. og alt tyder på, at den norske discountkæde kommer over 15 mia. kr. i omsætning i det 2018-regnskab, som bliver præsenteret om mindre end to måneder.
I dag har Rema 1000’ butikker en gennemsnitlig omsætning på mere end 45 mio. kr.
Tidligere har adm. direktør Henrik Burkal forklaret, at Rema 1000 ganske enkelt siger nej til nyetableringer, hvis ikke butikken kan nå en omsætning på minimum 40 mio. kr. om året efter fire år.
- De har været rigtig dygtige til at lave nogle etableringsanalyser og finde de steder, hvor der kunne være plads til kæden. Og hele tiden - vil mange mene - har Rema 1000 udfordret de lokalplaner, der lå, for ikke at være spærret inde i midtbyen, men at kunne ligge på noget, der minder om en trafikbeliggenhed, siger Henning Bahr.
Han forventer, Rema 1000 også vil vokse i 2019 og de kommende år.
Således har Retail Institute Scandinavia spået, at Rema 1000 har en markedsandel på ca. 14 pct. i 2028 mod ca 12. pct. 2018.
Omsætningsvækst (2008-2018)
Rema: 293 (indeks)
Lidl: 242
Netto: 139
Fakta: 128
Kvickly: 127
SuperBrugsen: 107
Aldl: 101
Kilde: Dansk Dagligvarehandel 10 års statistik, Retail Institute Scandinavia