Prognose: Dansk Supermarked bliver størst
Coop har udsigt til at miste førertrøjen som Danmarks største dagligvarevirksomhed. Dansk Supermarked vil ifølge i en ny prognose overhale Coop frem mod 2027 og blive den største aktør på det danske dagligvaremarked. Det skønner Retail Institute Scandinavia i sin nye prognose om dansk dagligvarehandel frem til 2027.
Adm. direktør Henning Bahr ser en udvikling i de kommende 10 år, hvor Coop mister markedsandele, mens Dansk Supermarked vil vinde en større del af markedet for så at bytte rundt på første- og andenpladsen frem mod 2027.
Den udvikling vil være en konsekvens af det, Henning Bahr ser som en mere defensiv strategi hos Coop mod en mere offensiv strategi hos Dansk Supermarked.
– Vi har en ny situation, hvor Dansk Supermarked er offensiv og satser på butiksvækst. De bruger utrolig mange penge nu og i de kommende år på investeringer i nye butikker. Coop er markedsleder i dag, men med både Dansk Supermarked og Rema 1000 i offensiven skal kurverne jo krydse hinanden på et tidspunkt, siger Henning Bahr.
Defensiv Coop
Han har lagt som forudsætning for prognosen, at han forventer en defensiv strategi fra Coops side i de kommende år. Det forklarer han således:
– Coop vil næppe selv forvente, at de vil tabe så meget markedsandel i prognoseperioden. Men dels har det været en del af deres strategidiskussion, at de har behov for at forenkle deres organisation og butiksnet. Dels retter en større del af presset fra strukturudviklingen i dagligvarehandlen sig mod Coop. Tidligere sad købmændene med det store antal små butikker. Mange af dem er lukket nu, så i dag er det Coop, som sidder med mange af de små dagligvarebutikker.
– Jeg tror, at Coop mere har behov for at få kvaliteten og indholdet til i højere grad at fungere i de store butikker og så være villig til at lade nogle markedsandele sive for i stedet at tjene nogle flere penge.
Når det gælder Dansk Supermarked, mener Henning Bahr, at overtagelsen af et stort antal lejemål fra den nu lukkede Kiwi-kæde har givet koncernen er nyt momentum.
– Når Dansk Supermarked overtager en stor del Kiwi-lejemål i et hug, så får Dansk Supermarked også sat deres vigtigste kæde, Netto, i et nyt gear. I modsætning til tidligere prognoser kan vi nu forvente, at Dansk Supermarked vokser ganske pænt, når de på den måde øger deres butiksantal.
Henning Bahr peger på, at Dansk Supermarked i disse år har store investeringer i Netto, og desuden forventer han, at Føtex vil ekspandere i bymidter i en række provinsbyer med befolkningsvækst og i nye aflastningscentre.
[caption id="attachment_64733" align="alignnone" width="300"] Illustration: Ulrik Samsøe Figen[/caption]