Priskrig på smøger flytter markedsandele

Salling Group 24. sep 2020 -
This describes the image
Rosas Kiosk Horsens Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Under normale omstændigheder har en ryger sit favoritmærke, og da prisen fastsættes af producenten, gør det ingen forskel, hvor tobakken købes.

Men lige nu er der vendt helt op og ned på hele markedet, og de mærker, der tidligere solgte bedst, er kommet lidt i skammekrogen.

I forlængelse af afgiftsstigningen, der trådte i kraft 1. april, er cigaretproducenterne gået i priskrig, og den flytter markedsandele. Det oplever blandt andre Rosa Benkjer, der ejer Rosas Kiosk i Horsens.

- Tidligere var billigmærket Viking fra British American Tobacco (BAT) det mest solgte mærke hos os. Dem sælger vi ikke mange af i øjeblikket. Vi behøver stort set kun at fylde op med Skjold, siger Rosa Benkjer.

Hun henviser til et billigmærke fra konkurrenten Philip Morris, der i øjeblikket koster 10-15 kr. mindre end tilsvarende mærker.

I kiosken i Horsens er der i øjeblikket 12 forskellige typer cigaretter fra Philip Morris til en pris, der svarer til niveauet før afgiftsstigningen.

Salget daler i dagligvarebutikkerne

I Aarhus kæmper LetKøb-købmand Torben Andersen med at få de samme billige cigaretter hjem i det tempo, han kan sælge dem. Han oplever også et fald i salget af produkterne fra BAT, der dog har sat prisen ned med nogle få kroner på en håndfuld cigarettyper.

- Når jeg har de billige pakker fra Philip Morris hjemme, stiger mit salg med 20 pct., og kunderne køber gerne to eller tre pakker. Der er jo meget at spare, siger Torben Andersen.

I Rosa Benkjers kiosk i Horsens er omsætningen på tobak steget med 48 pct. siden årsskiftet. Dels fordi hun har et bredt udvalg af billige cigaretter på hylderne, dels fordi tobakken er gemt væk i supermarkederne.

I dagligvarehandlen er salget til gengæld faldet. Coop, Salling Group og Aldi har for nyligt fortalt Dansk Handelsblad, at deres salg af cigaretter er faldet med en tocifret procent de seneste måneder. Lidl og Rema 1000 ville ikke sætte tal på deres salg.

Faldet i dagligvarehandlen stemmer overens med markedstal, som Dansk Handelsblad er i besiddelse af.

Fra 7-Eleven lyder det, at omsætningen på tobak i 2020 har ligget ret stabilt efter to år med et svagt fald.

Dansk Handelsblad har også spurgt Sügro, der blandt andet står for cigaretsalget til en lang række kiosker, hvordan salget har udviklet sig. Men direktør Jette Andersen svarer i en mail, at det ønsker Sügro ikke at udtale sig om.

Opdateret 10. nov 2020