Positiv udvikling for nyt Netto-koncept
-
Kunderne køber convenience i Netto Express i København
Danmarks største discountkæde Netto gik i december ind på conveniencemarkedet med en Netto Express-butik på Østerbro i København. De foreløbige erfaringer viser, at kunderne især har taget godt imod butikkens udvalg af conveniencetilbud.
Det nye Netto-koncept, som fortsat er i testfasen, har på grund af butikkens størrelse et begrænset sortiment og har derfor fokus på bake-off, convenience og drikkevarer. De store fulde Netto-sortiment kan kunderne findes i en nærliggende Netto på samme vej.
Med de foreløbige erfaringer fra Netto Express siger sortimentschef i Netto, Jonas Meilgaard, at den nye butik især klarer sig godt på salget af convenience.
– Hvis man kigger på dens performance, gør den det relativt set bedre, end vi ellers gør det. Også på sådan noget som drikkevarer. Så der er nogle missioner, hvor kunderne egentlig giver os credit for det, vi har gjort her, siger han nyhedsmediet DetailWatch.
Til gengæld er kurvstørrelsen blandt kunderne i Netto Express mindre end den er hos en Netto-kunde.
Ifølge Jonas Meilgaard er Netto Express-konceptet ikke på plads endnu. Netto arbejder blandt andet på at gøre forskellen mellem en Netto-butik og en Netto Express-butik helt klar.
Først når forskellen mellem de to koncepter er klar og synlig, vil det være aktuelt at overveje, om og hvor nye Netto Express-butikker skal åbne.
Ved åbningen af Netto Express i december sagde Salling Groups topchef Anders Hagh, at butikken er en "fantastisk test af et helt nyt koncept, der tilpasser sig kunderne og lokalområdet".