Påskehandlen når tidligere år - men den blev spredt ud

Salling Group 14. apr 2020 -
This describes the image
| Danskerne spredte deres dagligvareindkøb henover flere dage i påsken, hvilket gav mindre pres men samlet større omsætning. Foto: Helle-Karin Helstrand|

Danskerne plejer at fylde indkøbsvognene i dagligvarebutikkerne i dagene op til påske - ikke mindst onsdag plejer at være en meget stor indkøbsdag.

Sådan blev det ikke i år. En tur rundt i en række dagligvarebutikker onsdag eftermiddag viste halvtomme butikker. Men det betyder ikke, at forbrugerne ikke har købt ind til påske.

På grund af coronakrisen blev lukkeloven delvist suspenderet i påsken, og det betød, at også butikker med en årlig omsætning over ca. 35 mio. kr. kunne holde åbent - skærtorsdag og 1. påskedag fra 10 til 17.

Resultatet var, at danskerne spredte deres påskeindkøb over hele påsken - dog med store forskelle.

Fra Salling Group, der ejer Netto, Føtex og Bilka, lyder det fra kommunikationskonsulent Kasper Reggelsen, at omsætningen "forventeligt" lå lidt over en normal påske.

Salling Groups Bilka- og Føtex-varehuse plejer normalt at være lukkede på de fire helligdage - det samme gælder halvdelen af Netto-butikkerne.

- Vi har oplevet en atypisk kundestrøm – ikke mindst som følge af de ekstra åbningsdage, restriktioner og nogle af vores butikkers placeringer. Mens enkelte Føtex- og Bilka’er i centre har haft færre kunder, ser vi det modsatte i ”fritstående” butikker, hvor vi har haft nogle steder markant flere kunder end normalt. Eksempelvis i Sønderjylland, hvor vi oplevede en markant vækst og et stort tryk som følge af grænselukningen, skriver Kasper Reggelsen i en mail.

- Salget var et par procenter mindre end en normal onsdag og lørdag – i og med, at kunderne har kunne handle torsdag og søndag. Men samlet set har der været mange kunder i gennem, og flere end normalt.

Den korte jyske kæde Løvbjerg har mod sædvane også holdt sine 15 butikker åbne to helligdage.

Adm. direktør Jesper Due skriver i en mail, at den samlede omsætning i påsken ikke ligger under sidste år.

- Vores kundestrøm har – som i de foregående uger – generelt været nedadgående, da kunderne handler færre gange, men til gengæld har gennemsnitskurvene været større. Dette mønster fortsatte i påsken.

- I forhold til omsætningsfordelingen henover ugen kan vi konstatere, at de to ekstra åbningsdage har haft den forventede effekt. Flere kunder flyttede deres indkøb fra onsdag til torsdag – og fra lørdag til søndag – hvilket resulterede i en mere jævn kundestrøm, skriver Jesper Due.

Ifølge Ekstra Bladet har mønstret været det samme i Coop.

Noget tyder dog på, at der nogle steder har været lidt ekstra tryk på lørdag: Indkøbsiver skabte trafikkaos påskelørdag

Opdateret 10. nov 2020