På jagt efter dagligvarebutikker i 15 år
Når en af de danske dagligvarekæder slår dørene op til en ny butik, ligger der ofte mange års forarbejde bag.
Nogle gange har kæden været i en længere dialog med kommunen om, hvor i byen byrådet og borgerne vil have en butik, og samtidig kræver en ny placering ofte en ny lokalplan, inden en byggetilladelse kan gives.
Ofte kæmper landets dagligvarekæder med hinanden om en god placering.
Det ved Senior Director i Salling Group, Carsten Hadsbjerg, der i koncernen har titlen "Head of development" alt om. Han har fundet placeringer til over halvdelen af Salling Groups ca. 640 dagligvarebutikker - plus de nye BR-butikker.
- Da jeg begyndte i jobbet i 2005, skulle jeg alene finde placeringer til Netto-kæden. Dengang jagtede Coop også lokationer i stor stil til Fakta. Det foregik ofte i konkurrence med Coop, når der skulle kæmpes om en ny butiksplacering. I en periode var Kiwi-kæden også med i kampen, siger Carsten Hadsbjerg og tilføjer, at det går i bølger op og ned, hvor udfarende kæderne er i jagten på nye placeringer.
Han kan se tilbage på en medvirken ved placeringen af ikke færre end 300 helt nye Netto-butikker og flytning af 150 andre. Dertil kommer ca. 20-25 Føtex-butikker samt en del BR-butikker, Starbucks og Carls Jr.
- Hver sjette uge gennemgår vi sammen med kæderne relevante placeringer, og der tages blandt andet beslutning om, hvilke butikker der står over for en udvidelse eller modernisering. Det er jo ikke lige meget, i hvilken rækkefølge vi tager dem. Vi vurderer hele tiden, hvor det bedst kan betale sig at lægge ressourcerne, siger Carsten Hadsbjerg.
I øjeblikket omstilles tre-fire Netto-butikker om ugen til koncept 3.0.
Kiwi gav søvnløse nætter
Blandt de største udfordringer, Carsten Hadsbjerg har stået over for, er Salling Groups overtagelse af 81 tidligere Kiwi-butikker fra Dagrofa i juni 2017.
- Vi forhandlede i 16 timer hen over pinsen, og det gav noget adrenalin at være med hele vejen, siger Carsten Hadsbjerg.
Han lægger ikke skjul på, at det har givet et par søvnlæse nætter at tænke på, om han fik sikret Salling Group de rigtige placeringer.
- Men jeg havde gennemgået hver eneste placering og lavet en indstilling til dem hver og en. Og Per (Bank, topchef i Salling Group, red) tror på sine folk. I dag står kun fire-fem butikker tomme, siger Carsten Hadsbjerg.
Senere har han været gennem en lignende proces i forbindelse med overtagelsen af en række BR-butikker.
- Søvnlæse nætter eller ej. Jeg elsker mit arbejde og mit team. Udviklere er et flyvsk folkefærd, smiler Carsten Hadsbjerg.
Begyndte som butikschef
Han har sagt ja til et interview i forbindelse med genåbningen af Netto på Godthåbsvej på Frederiksberg, hvor Roxy-biografen havde til huse ind til 1976.
Kæden har haft butik på adressen siden 1996, så den placering har Carsten Hadsbjerg ikke ansvaret for.
- Men jeg har arbejdet med at få butikken bygget om de seneste seks år, siger han.
Allerførst skulle der laves en aftale med en lejer, der havde lokaler på etagen over butikken. Siden skulle der gives byggetilladelse til ombygningen.
- Myndighederne krævede blandt andet, at der skulle en ny understøttelse af dækket til. Vi skulle også have en elevator. Når man planlægger en butik, er der mange møder frem og tilbage med relevante myndigheder, siger Carsten Hadsbjerg.
Han er 54 år og begyndte i Dansk Supermarked, i dag Salling Group, i 1986.
- Jeg startede som butikschef i Netto, men efter seks år skulle der ske noget andet. Da jeg var for ung til at blive distriktschef, forlod jeg koncernen et års tid for at lede supermarkedet Fogs Friske Fødevarer i Rønnede på Sydsjælland, fortæller Carsten Hadsbjerg.
Han vendte snart tilbage til Dansk Supermarked, hvor han først var distriktschef og senere blev Nettos første regionschef.
- I 2004 kom daværende Netto-direktør Thomas Jellum til mig og sagde, at jeg skulle udvikle kædens nye butikker. Indtil 2014 drejede mit arbejde sig alene om Netto-butikker, men i dag arbejder jeg med nyetableringer til butikker og restauranter i alle Salling Groups formater og med udviklingen af de eksisterende Netto-butikker, fortæller Carsten Hadsbjerg.
Han har også været med til at etablere Netto i Tyskland, og da de første otte Netto-butikker var åbnet i Polen, rykkede Carsten Hadsbjerg de danske teltpæle op for at arbejde et år i Polen for kæden.
Mellem 4 og 20 mio. kr. for en placering
De seneste år har Carsten Hadsbjerg oplevet, at kampen om bedste lokationer er blevet hårdere. Blandt andet fordi kravene til en god placering er skærpet.
- I storbyerne skal en butik ligge på et hovedstrøg med megen trafik, og samtidig skal den være let at komme til. Uden for de store byer skal tilkørselsforholdene også være gode, og så skal der være mulighed for at parkere. Det skal være let at købe ind, siger Hadsbjerg.
Han tilføjer, at der er kommet flere kæder til i kampen om de bedste placeringer.
- I øjeblikket er Rema 1000 og de to tyske kæder godt med fremme, siger udviklingschefen med henvisning til Aldi og Lidl, der begge åbner nye butikker i disse år.
Når en kæde lægger billet ind på en ny butik, kan det enten ske, fordi et ejendomsudviklingsselskab har en grund, hvor der er planlagt en dagligvarebutik. Det kan også være en kommune, der sender en placering i udbud.
- Ofte søger vi dog selv om at måtte bygge en butik på en given placering, hvor vi har mulighed for at købe en grund. Den øgede efterspørgsel får selvfølgelig prisen til at stige. Priserne kan typisk variere fra 4 til 20 mio. kr. - blandt andet afhængig af, hvor i landet vi er, fortæller Carsten Hadsbjerg.
Når han byder ind på en et kommunalt udbud, ved han ikke altid hvor prisen ender - og slet ikke, om Salling Group får grunden.
- Kommunen sætter en mindstepris, og så leverer vi hver især en kuvert med vores bud. Da vi bød ind på butikken i bunden af p-huset på Tuborgvej i København, var vi syv om buddet. Vi vandt med 300.000 kr. Man ved jo aldrig på forhånd, hvem der vil byde ind, og hvor meget de byder. Så man byder ind med sin gode mavefornemmelse, fortæller Hadsbjerg.
Kan også finde plads til en Bilka
Han lægger dog ikke skjul på, at mange år i branchen efterhånden har givet ham en god fornemmelse af, hvordan de andre byder. Og så benytter han sig af et specialdesignet it-system, der kan analysere et givent område for forskellige faktorer.
- Inden vi byder, benytter vi GIS-systemet til at vurdere, hvad en placering kan være værd for os. Ved at kigge på de andre kæders placeringer kan vi selvfølgelig også regne os frem til, hvem der vil byde - eller hvem der helt sikkert ikke vil, siger Hadsbjerg.
Når han kæmper for at vinde en placering, kender han personligt mange af sine modstandere.
- Det er en lille branche, og nogle af dem, der sidder i konkurrenternes udviklingsafdelinger, har jeg endda selv været med til at træne. Det er sjovt at opleve dem udvikle sig - også selv om det er i en anden kæde, siger Hadsbjerg.
Han har i sin tid som Netto-distriktschef blandt andet haft tæt kontakt med ejendomschef i Rema 1000, Jan Poulsen, da han startede som ung løve i Netto.
- Med mange år i branchen kender jeg efterhånden også mange borgmestre rundt omkring, lige som vi som Salling Group med fondene bag os nyder stor respekt hos ejendomsudviklerne. Det gavner os nok også i kampen om placeringerne, siger Hadsbjerg.
Han har lige nu adskillige hundrede ønskede placeringer i pipelinen.
- Jeg har vel et sted mellem 120 og 160 placeringer til en Netto i pipeline. Dertil kommer 15-20 Føtex-placeringer, siger Carsten Hadsbjerg, der understreger, at ikke alle placeringer bliver til noget.
På spørgsmålet om, hvorvidt der er flere muligheder for Bilka, svarer han, at planloven sætter sin begrænsning for den kæde.
Alligevel lykkedes det så sent som for to år siden Salling Group at åbne en ny Bilka i Randers. Den er placeret, hvor Kvickly tidligere havde et varehus.
- Det er jo ikke min afgørelse, om vi skal have flere Bilka-varehuse, og der er nogle naturlige begrænsninger, men hvis Mark eller Per vil det, kan jeg godt løse en Bilka-placering eller to, smiler Carsten Hadsbjerg og henviser til Salling Groups topchef Per Bank og Bilkas kædedirektør Mark Nielsen.