Opfordring til forbrugerne fra Coop-topchef: Tjek lige priserne
Føtex meddelte forleden, at kæden investerer en kvart mia. kr. i at sætte prisen på mindst 2000 dagligvarer ned. Målet for Dansk Supermarked, der ligger på en andenplads efter Coop, er at vinde markedsandele.
Nu svarer Coops topchef Peter Høgsted igen i en klumme i Berlingske Business, hvor han blandt andet opfordrer forbrugerne til at se sig god om, inden de køber Føtex' prisbudskab: "Tjek prisen, sammenlign gerne selv og vær skeptisk over krigsretorikken… (selv om man – indrømmet – let kan lade sig forføre af de meget charmerende tæskereklamer…) For der vil hele tiden findes varer, hvor vi er billigere, ligesom der findes varer, hvor en af vores konkurrenter er billigere", skriver han.
Topchefen mener altså, at den af Føtex' indledte priskrig ikke nødvendigvis vil gøre en kundekurv billigere i Føtex end i Coops eller andre kæders butikker.
- Jeg har da ros til kreativiteten med boksehandsken og Føtæsk, og hvis Føtex siger, at de har sat priserne ned, så har de selvfølgelig gjort det, siger Peter Høgsted til Dansk Handelsblad, mens han i klummen kalder ”Priskrig-retorikken” for "mere eller mindre dubiøse prisbudskaber og -sammenligninger".
- Priserne ryger op og ned hele tiden, og der er ikke den store forskel på vores prisbudskaber, og dem, der kommer fra Føtex. Vi kører alle sammen priskampagner. For nogen tid siden var det Meny. Men hvis Føtex og for den sags skyld Meny synes, at deres priser er blevet for høje, så er det da fint, at de sætter dem ned. Priserne skal være i orden. Det skal de også være i Coop. Men det er fantasiløst alene at fokusere på pris, siger Peter Høgsted.
Forbrugerne skal vendes
Dansk Handelsblad har den seneste tid i flere artikler kunnet dokumentere, at Peter Høgsted har ret: Coop kører også priskampagner med ord som ”Fredagshuggere”, ”Kvickpriser”, ”Helt vilde priser”, ”Månedens Kup”, ”Værdidage” samt halv-pris-tilbud i Irma i forbindelse med den 131 års fødselsdag.
Og det kan da virke noget kontrastfyldt, når Peter Høgsted, der også er hovedmanden bag Coops tre år gamle Madmanifest, på den ene side kalder det fantasiløst at fokusere på pris og på den anden side holder fast i, at priserne ikke er højere i Coop end i Føtex.
- Vi har længe alt for ensidigt som branche haft fokus på pris, så udvalg og sortiment og kvalitet er blevet udvandet. Det har vi vænnet forbrugerne til. Nu skal vi have vendt forbrugertrenden. Det er vi i gang med, og vores mange nye varer og økologiske varer sælger godt. Men man ville være skør, hvis man stoppede med tilbudsaviserne på en gang, siger Peter Høgsted.
Vil have udespiserne
Han frygter ikke, at Føtex og Dansk Supermarked med prisnedsættelsen skal tage markedsandele fra Coop.
- Man kan ikke spå om fremtiden, men det er heller ikke interessant, om Dansk Supermarked tager en større del af de 110 mia. kr., som vi traditionelt måler vores markedsandele på ifølge tal fra Nielsen. Jeg er mere interesseret i "stomach-share", siger Peter Høgsted.
Han henviser til de 180 mia. kr., som danskerne reelt bruger til at spise for.
Den resterende del lægges blandt andet på i måltidskasser, på cafeer og i restauranter.
- Det er der og på oplevelser, at danskerne lægger de penge, som deres rådighedsbeløb er hævet med den seneste tid. Det er de penge, vi vil have fat i, siger Peter Høgsted.