Onlinesalg giver mange valgmuligheder
Hovedparten af danskerne vælger fortsat at foretage deres dagligvareindkøb i de fysiske butikker. Det har netsupermarkederne ikke ændret på – endnu. Onlinehandel med dagligvarer skønnes at udgøre to pct. af den samlede dagligvareomsætning på ca. 120 mia. kr. Selv om det danske onlinesalg med dagligvarer således er beskedent, er det i dag entreprenørernes paradis med mange forskellige bud på at udvikle en forretningsmodel, der for alvor kan flytte indkøb af dagligvarer over på nettet og samtidig gøre forretningen rentabel.
Det danske onlinemarked er i dag karakteriseret ved, at ingen udenlandske spillere har meldt sig. De danske udbydere omfatter både rene onlinekoncepter og onlinesalg fra traditionelle detailhandlere. Blandt dagligvarekæderne lancerede Coop i april 2016 det nye onlinesupermarked, Coop.dk MAD, der leverer dagligvarer til døren over hele Danmark. I løbet af 2018 vil Dansk Supermarked indføre sit nye onlinekoncept, Bilka To Go, i alle Bilkas varehuse, såfremt testen i de to varehuse lever op til forventningerne. Den frie købmandssektor er foreløbig fraværende på onlinemarkedet.
Det største netsupermarked er Nemlig.com, der med egne varebiler distribuerer varerne hjem til kunderne.
– De danske forbrugere er rigtig glade for at få varerne leveret helt hjem til hoveddøren i det timeinterval, der passer dem alle ugens syv dage, sagde stifter og adm. direktør Stefan Plenge tidligere på året.
Click & collect
Modellen med at levere varerne hjem til kunderne tror man imidlertid ikke på i Dansk Supermarked. Her vælger man i stedet et click & collect-koncept, hvor kunden selv henter de bestilte varer i et Bilka-varehus. Til efteråret lanceres Bilka To Go-løsningen i to varehuse, Tilst og Hundige, og når konceptet er testet, vil det blive rullet ud i alle varehuse i 2018.
– Konceptet er, at man henter sine varer, når man alligevel er ude at køre. Her ligger nøglen til at skabe indtjening på onlinehandel. Derfor har vi sagt, at vi ikke vil have en løsning, hvor vi bringer varerne ud til kunderne, for den logistikdel er alt for dyr. Det tror vi ikke på, at man kan drive en forretning på, siger direktør for Bilka, Mark H. Nielsen.
Han siger, at Bilka har flere fordele. Varehusene har de samme varer som discountbutikkerne til samme priser. De har også de samme varer som supermarkederne, blot billigere, og hertil kommer de fleste tilbud i varehusene.
– Vi vil gerne give kunderne en mulighed for at handle i Bilka, uden at de nødvendigvis skal bruge tid på at komme ind i varehuset. Når vi spørger vores kunder, hvad den største barriere er i forhold til at købe ind i Bilka, så er det tid. Tid fylder rigtigt meget for kunderne i dag, og med den nye app kan vi hjælpe dem med at spare tid, siger Mark H. Nielsen.
Man vil mærke varerne
Onlinesupermarkedet Osuma har ikke eget lager, men samarbejder med 20 selvstændige Coop-butikker fordelt over hele landet. Siden Osuma blev etableret i 2007, er varerne blevet kørt hjem til kunderne. Til efteråret supplerer Osuma levering af varer med click & collect- konceptet, så kunden kan vælge selv at hente de bestilte varer i butikken.
Direktør i Osuma, Carsten Milek Pahlke, ser for tiden en stigning i salget og især i antallet af nye kunder, og når en forbruger først har prøvet at handle på nettet, vender de ofte tilbage. Den helt store barriere ligger i, at forbrugerne er skeptiske over for at lade andre vælge varer, især når det gælder ferskvarer.
– Kunderne kan ikke selv komme hen og røre varerne fysisk, når de køber deres dagligvarer online, og det er en stor hurdle. Det er ikke et problem, når det drejer sig om en tube tandpasta eller en dåse tun, men det er en stor barriere f.eks. i kategorierne kød, frugt og grønt og mejerivarer, hvor mange går efter en mælk med en god holdbarhed, siger Carsten Milek Pahlke.
Indkøbstjeneste
Det nyeste koncept inden for nethandel med dagligvarer er indkøbstjenesten Vigo, som Rema 1000 lancerede for et år siden. Vigo er et deleøkonomisk projekt, der gør det muligt at handle digitalt og få varerne bragt til døren af privatpersoner. Erfaringerne viser, at mange gerne vil hjælpe andre med at købe ind.
– Det er gået rigtig godt i det første år, siger Jesper Bove-Nielsen, der er direktør for Remas Vigo-projekt.
– Vi lavede en forundersøgelse i København, hvor vi spurgte, om folk var interesseret i dette koncept, og om de vil interesseret i at handle dagligvarer via mobilen. Det var de meget interesseret i, men folk kunne ikke se sig selv handle for andre. Vores undersøgelse pegede ikke på, at det skulle blive nogen succes, men vi havde en tro på, at det var så nyt, så folk ikke vidste, hvad det var. Vi valgte at lancere ideen og gik efter i første omgang at få mindst 10.000 indkøbere med i Vigo. På de første fire uger kom der op mod 22.000 tilmeldinger, siger han.
Han tilføjer, at indkøbstjenesten adskiller sig fra mange andre onlinekoncepter ved, at den holder liv i lokale butikker.
– Forskellen på de andre netsupermarkeder med centrale lagre er, at nethandlen går ud over de lokale butikker. Her sker det modsatte. Der er butiksdød over hele landet, og den kan man undgå, hvis andre gør noget lignende, siger Jesper Bove-Nielsen.
ONLINESUPERMARKEDER:
Nemlig.com – et dansk onlinesupermarked, stiftet i 2010 af Stefen Plenge. Varerne leveres direkte til kunden af egne distributionsbiler. Storinvestor i Nemlig. com er Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen.
Coop.dk MAD – lanceret i foråret 2016. Er en videreudvikling af forløberen, Irma. dk. Ud over det store udvalg af Coop-varer omfatter portalen også 25 specialbutikker som Meyers, Änglamark og Sukkerfri, ligesom Irma.dk er en specialbutik i portalen. Varerne leveres af Postnord.
Osuma.dk – blev etableret i 2007. Osuma.dk ejes af en række selvstændige Coop-butikker. Varerne leveres hovedsageligt til kunderne af Osumas egne distributionsbiler.
Vigo.dk – er et deleøkonomisk koncept, hvor private kan hjælpe andre privatpersoner med at hente bestilte dagligvarer i en Rema 1000.
Shobr.com – er en online markedsplads, hvor producenter af dagligvarer sælger deres produkter direkte til forbrugerne uden om detailhandlen. Shobrs fremtid er uafklaret efter konkurs i ejerskabet.