Nyt discount-opsving sidst i 2014
Tilgangen af nye butikker fortsætter med at løfte discountkædernes andel af det samlede danske dagligvaresalg.
Frem til og med oktober måned sidste år var omsætningen i discountbutikkerne ifølge Danmarks Statistik steget med 4,1 pct. sammenlignet med samme periode i 2013.
Det er noget højere end i begyndelsen af året, hvor discountbølgen for første gang i mange år så ud til at aftage.
Alene i oktober 2014, som er den senest opgjorte måned, voksede salget i discountbutikkerne med hele 8 pct., mens supermarkedernes salg lå på samme som niveau som i oktober 2013, og de små butikker i gruppen købmænd og døgnkiosker gik tilbage med 3 pct.
På årsbasis er discount stadig det eneste dagligvare-butiksformat med fremgang. Alle andre butikstyper har oplevet tilbagegang i 2014 - med supermarkederne som mindst ramt med et minus på 0,6 pct. i de 10 måneder til og med oktober.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Foto: Dansk Supermarked