To nye Stor-Kiwi'er ser dagens lys i år

Salling Group 2. jun 2015 -
This describes the image

I oktober 2014 åbnede discountkæden Kiwi landets største discountbutik, en 1500 kvadratmeter stor Stor-Kiwi, på Bøsbrovej i Randers. Butikken er en succes, og nu er kæden klar med endnu to Stor-Kiwi'er - den første skal åbne inden sommerferien. Den anden lige efter sommerferien.

- Den ene af vores nye Stor-Kiwi’er skal ligge i en tidligere SuperBest i butikscentret Friheden i Hvidovre. Centret er netop blevet moderniseret, og butikken bliver nabo til en velfungerende Føtex. Den åbner inden sommerferien, siger kædedirektør for discountkæden Kiwi, Carsten Hansen.

Den anden Stor-Kiwi skal ligge i en lukket Eurospar, men kædedirektøren vil ikke på nuværende tidspunkt løfte sløret for placeringen.

- Derudover har vi planer om en Stor-Kiwi, der skal bygges op fra grunden og ligge for sig selv, men den mangler vi den endelige tilladelse til at gå i gang med. De i alt fire kæmpe discountbutikker får meget forskellige placeringer, og det giver os noget at evaluere på, når vi fremadrettet arbejder videre med vores Stor-Kiwi-koncept, siger Carsten Hansen.

Mangler discountvarer

En Stor-Kiwi har med godt 4000 faste varenumre et udvalg af kød, der er tre gange så stort som i en traditionel Kiwi, et udvalg af frostvarer, der er fire gange så stort, en frugt- og grøntafdeling med en større bredde og fem fag med vej-selv-slik, mens en traditionel Kiwi kun har to.

- Vi sælger mere på lavere omkostningsprocenter, og en Stor-Kiwi har med den øgede plads en større mulighed for lokal tilpasning. Men det udvidede sortiment er samtidig udfordringen for os, og det sortiment, der skal differentiere os fra supermarkedet, er endnu ikke helt på plads, siger kædedirektøren.

Kiwi er en del af Dagrofa-koncernen og får varer gennem Dagrofas kategoriorganisation i Ringsted.

- Dagrofas sortiment er primært rettet mod supermarkerne, så vi har konkurreret på discountmarkedet med et supermarkedssortiment. Mens de dygtigste discountkæder har rigtig stærke private label-varer i alle kategorier, er vi på nuværende tidspunkt i gang med et Gestus-sortiment, der endnu ikke er dækkende i alle kategorier, og som skal ligge mellem vor billigste private label-mærke, first price, og mærkevaren, siger kædedirektøren.

- Vi har huller og mangler stadig nogle stærke varer i alle kategorier til de kunder, der vil have noget, der er billigere end mærkevaren, men som måske ikke synes, at first price-varerne er sagen, siger han, og tilføjer, at der i øjeblikket bliver arbejdet fokuseret på at få sammensat det helt rigtige sortiment.

Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Stor-Kiwi i Randers, lige før åbningen.

Opdateret 10. nov 2020