Nye Netto-butikker hæver salget af frugt og grønt

Salling Group 16. sep 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Caroline Burchardt
Skrevet af: Søren Tougaard

Indkøbsvanerne har ændret sig, efter at Netto har introduceret et helt nyt butikskoncept med større og mere indbydende frugt- og grøntafdelinger.

Det nye butikskoncept udbredes på sigt til alle kædens butikker i Danmark, men allerede nu viser erfaringerne, at moderniseringerne betyder sundere valg med fokus på flere grøntsager. Samtidig køber kunderne lidt mindre slik, kager og sodavand i butikkerne.

Salget af frugt og grønt er steget med godt 10 pct. i de nyindrettede butikker, og det er en tendens som gælder i hele landet.

– Vi kan ganske enkelt se, at vores kunder køber anderledes ind i vores nyrenoverede butikker. Særligt salget af frugt og grønt er steget meget. Vi er her ikke for at lege madpoliti, men vi ønsker at gøre det let at vælge sunde og indbydende varer, og det viser tallene meget tydeligt, at vores kunder har taget rigtig godt imod, fortæller Netto-direktør Michael Løve i en pressemeddelelse.

Sunde alternativer

I de nye butikker er frugt og grønt gjort mere tilgængeligt, og der er indført flere nemme løsninger som færdige måltidssalater, snittet grønt, færdig grød og forskellige juicer.

Kæden har samtidig set et fald i salget af sodavand, slik og småkager. F.eks. udgør sodavand 1,5 pct. mindre af det totale salg i de nye butikker.

- Det glæder mig meget, at vi med de nye Netto-butikker også bidrager en smule til folkesundheden. Vi vil fortsat have både det sure, det søde og det salte. Men vi holder også konstant øje med de lidt sundere alternativer, der kan gøre en forskel, og som mange kunder også foretrækker, uddyber Michael Løve.

I løbet af 2019 kommer tallet for nyindrettede Netto-butikker op på ca. 80. Inden for en femårsperiode vil antallet nå op på 500 og dække samtlige danske Netto-butikker.

Tyskland og Polen får også glæde af det nye koncept, med en version som er skræddersyet efter den lokale efterspørgsel.

Opdateret 10. nov 2020