Nye Føtex-priser øger pres på leverandører

Salling Group 28. sep 2017 -
This describes the image
Føtex føtæsk kampagne Foto: Ulrik Samsøe Figen

Beslutningen om at nedsætte over 2.000 varer i Føtex, har ikke gjort det nemmere at være mærkevareleverandør til kæden. Også selv om det i første omgang alene er Dansk Supermarked, der betaler regningen på ca. 250 mio. kr. med en lavere bundlinje i koncernen.

Hos Dagligvareleverandørernes direktør Niels Jensen er tilbagemeldingen kortfattet på spørgsmålet om, hvorvidt leverandørerne mærker et yderligere prispres som følge af prisdykket i Føtex.

- Leverandører hverken kan eller må have noget med udsalgspriser at gøre. Derfor forventer jeg selvfølgelig også, at Dansk Supermarked dækker omkostningerne selv.

- Når det er sagt, er konkurrencen jo benhård på dagligvaremarkedet. Der er en stor ubalance i samhandelsforholdet mellem leverandører og detailhandel. Det er sådan, virkeligheden er. Presset på leverandører er enormt og konstant og en kæmpe udfordring, siger Niels Jensen.

For en måned siden, den 25. august, tog Føtex hul på at sænke hverdagspriserne på de første 350 varer. Siden er prissænkningerne blevet stadigt flere i varehuskæden. Inden året er omme, er mere end 2.000 varer blevet reduceret varigt i pris i varehuskæden.

Ifølge Dansk Supermarkeds adm. direktør Per Bank er der tale om en investering til 250 mio. kr., der vil kunne mærkes direkte på Dansk Supermarkeds bundlinje, men som koncernchefen forventer, bliver tjent hjem igen med tiden.

Flere Føtex-kunder

Føtex prissænkninger gælder både mærkevarer og private label. Mens nogle varer blot bliver få pct. billigere for forbrugeren, bliver andre varer 20-25 pct. billigere. F.eks. har Føtex sænket prisen på en række stærke mærkevarer som Gevalia kaffe fra 60 til 54,95 kr. og Nutella fra 45,50 til 37,66 kr.

I den seneste tilbudsavis har Føtex sat prisen ned på endnu flere varer. Mindst på fire dåser makrel i tomat fra Larsen, der er blevet nedsat 4 pct. fra 26 til 24,95 kr., mens Dansukker flormelis og Regent rosiner omvendt er de varer, der har fået de meste markante prisdyk på henholdsvis 25 og 23 pct. og nu koster 7,50 kr. og 10 kr.

- Med vores prisnedsættelser kan vi matche Rema 1000 og de andre discountpriser på alle områder. Det er det klare signal fra os, at folk ikke behøver handle mere end et sted, sagde Per Bank til TV2 Business, dagen før Føtex lancerede lavere hverdagspriser på de første 350 varer.

Ifølge marketingdirektøren i Føtex, Karin Helene Sommer, har Føtex haft en stigende tilgang af kunder, siden kæden lancerede prissænkningen.

Om investeringen så også viser sig som godt købmandskab for Dansk Supermarked, kan kun tiden vise.

Opdateret 10. nov 2020