Nye corona-krav til detailhandlen: Undgå kø- og slagtilbud

Salling Group 25. sep 2020 -
This describes the image
| Foto: Erhvervsministeriet|I Føtex i Haderslev har man indsat tre medarbejdere som opsynsfolk. INdtil videre har tilbagemeldingerne fra kunderne været positive. Foto: Salling Group

Fra og med i dag skal dansk detail- og dagligvarehandel leve op til en række nye retningslinjer for at modarbejde spredningen af corona-virus.

Derfor opfordrer myndighederne til, at butikkerne dropper kø- og slagtilbuddene, da de skaber unødig risiko for kødannelser og tæthed omkring enkelte områder i butikken. Kunderne i de største danske supermarkeder og storcentre vil fremover også kunne møde opsynsmedarbejdere med farvede veste, hvis opgave det er at sørge for håndsprit, forhindre kødannelse og opfordre til afstand.

Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

- Det er vigtigt, at vi holder fast nu og står sammen om at holde afstand og leve op til retningslinjerne, så vi kan holde så meget af dansk erhvervsliv åbent som muligt. Vi skal stadig kunne handle og holde gang i hjulene hos både den lokale brugs og storcentret, men det skal ske på en forsvarlig måde. Sådan så både medarbejdere og kunder kan føle sig trygge. Jeg forstår godt, hvis man er ærgerlig over, at vi nu igen skal til at indrette vores liv efter corona. Det er jeg også. Men dansk erhvervsliv har vist, at man er opgaven voksen, siger erhvervsminister Simon Kollerup i pressemeddelelsen.

Butikkerne skal også opsætte skilte, hvor kunderne så vidt muligt opfordres til at handle ind en enkelt person ad gangen.

Black Friday smøres tyndt ud

Kravene om opsynspersonale er først og fremmest møntet på lokationer på over 2000 kvadratmeter og omfatter blandt andet varehuse, dagligvarebutikker, basarer og storcentre. Myndighederne opfordrer dog til, at også butikker mindre end 2000 kvadratmeter sørger for at undgå for mange kunder samlet på et sted og ordentlig mulighed for afspritning - særligt i spidsbelastningsperioder.

Hvad angår opfordringen til at undgå kø- og slagtilbud, så kommer opfordringen blot to måneder før Black Friday - årets største, enkeltstående handelsdag og garant for gode tilbud til de hurtige.

Kunderne skal dog ikke forvente tilbud, hvor det at ligge i kø eller komme først ind i en given butik på samme måde som tidligere er måden at gribe dagen an på. Det gælder blandt andet i flere af Salling Groups kæder, hvor man allerede før retningslinjerne trådte i kraft har taget konsekvensen af den igangværende epidemi.

- Vi kommer ikke til at aflyse, men vi kommer til at sprede det ud. Så i stedet for tilbud, som kun er gældende fredag, spreder vi det over flere dage og i nogle tilfælde hele ugen, som vi eksempelvis gjorde med Bilkas fødselsdag. Vi skal undgå, at alle kunderne står i den samme Bilka eller Salling på én gang, siger Kasper Reggelsen, pressechef i Salling Group, hvor man her til morgen har indsat de påkrævede opsynsfolk i butikker som Bilka, Føtex og Salling.

[caption id="attachment_91398" align="alignnone" width="564"] I Føtex i Haderslev har man indsat tre medarbejdere som opsynsfolk. Indtil videre har tilbagemeldingerne fra kunderne været positive. Foto: Salling Group[/caption]

Retningslinjerne falder blandt andet sammen med stormagasinet Sallings årlige rivegilde, hvor aktivitetsniveauet ikke modsvarer tidligere år.

- De (Salling, red.) har i forhold til tidligere år kunnet mærke, at vi har neddroslet på slagtilbuddene, når det kommer til rivegildet. Men det har vi gjort for at undgå for mange mennesker samlet.

- Det er fint, at der kommer ekstra fokus på at minimere smitterisikoen – og kunderne kan som oftest godt lide, når vi synligt tager forholdsregler. Det hjælper også dem med at huske ting som afstand, afspritning osv. og alle er gode til at hjælpe, siger Kasper Reggelsen.

Opdateret 10. nov 2020