Ny uddannelse skal skabe den "akademiske købmand"

Salling Group 6. feb 2020 -
This describes the image
- Vi ar forpligtet os til at prioritere kandidater fra den nye uddannelse, for vi har selv været med til at forme den - og der er et behov for studerende med de kompetencer, som den giver, sagde  Per Bank, CEO, Salling Group, ved præsentationen af den nye akademiske uddannelse for købmænd  Foto: Ulrik Samsøe Figen

Hvis danske detailvirksomheder og deres leverandører i fremtiden skal kunne begå sig både herhjemme og internationalt, så kræver det et kompetenceløft og tilførsel af nye talenter.

Derfor har Aarhus BSS nu lanceret en ny kandidatuddannelse under titlen Commercial and Retail Management, som skal give de studerende mulighed for at prøve kræfter med detailsektoren. Med til at forme uddannelsen står en lang række af sektorens største og mest prominente virksomheder og organisationer som Salling Group, Arla, Bestseller, Danish Crown, Dagrofa, Jysk, KFI Erhvervsdrivende Fond, Rema 1000 og leverandørorganisationen MLDK.

Ved præsentationen på Aarhus BSS torsdag gav Salling Groups adm. direktør, Per Bank nyskabelsen følgende ord med på vejen til en propfyldt sal af fremmødte studerende:

- Vi (Salling Group) har forpligtet os til at prioritere kandidater fra den nye uddannelse, for vi har selv været med til at forme den - og der er et behov for studerende med de kompetencer, som den giver. Du behøver ikke være "top of class", for det kan I ikke alle være. Men hvis du har det akademiske på plads, social intelligens og kan arbejde med alle fra chefer til folk på gulvet og ikke går af vejen for hårdt arbejde, så har du alle forudsætninger, lød det blandt andet fra Per Bank.

Blandt talerne på dagen var også Bestsellers ejer Anders Holch Povlsen, Kasper Lenbroch, adm. direktør i Danish Crown Foods og Jakob Bernhard Knudsen, landedirektør i Arla samt Carsten Wandorf, direktør i Fritz Schur Consumer Group, som er formand for både MLDK og for virksomhedsgruppen bag den nye kandidat-uddannelse.

Stor efterspørgsel

At virksomhederne er gået ind i udformningen af uddannelsen er et klart resultat af den mangel som virksomhederne lige nu oplever på akademiske profiler.

- Vi er et lille land, men meget globalt orienterede virksomheder. Vi deler forbrugere og skal alle bruge de samme adgange til relationsopbygning. Derfor har vi brug for de samme kompetencer og folk, og derfor er vi nødt til at stå sammen for at fremme en uddannelse som denne, lød det blandt andet fra Carsten Wandorf med henvisning til, at det er virksomhedernes konkrete input, som har formet uddannelsen.

De deltagende virksomheder har alle forpligtet sig til at være en aktiv del af uddannelsen. Det indebærer blandt andet gæsteforelæsninger, samarbejde omkring specialeopgaver, praktikforløb og studenterjobs.

Det første hold har studiestart omkring 1. september.

Opdateret 10. nov 2020