Ny prognose spår comeback til Føtex
Dansk Supermarkeds varehuskæde Føtex kan blive en af klareste vindere i dansk dagligvarehandel frem til 2025.
Føtex bliver nemlig spået en betydelig fremgang i markedsandele fra nu 11,6 pct. til 13,0 pct. i 2025 som følge af et pænt antal nyåbninger og øgede muligheder for at udvide eksisterende varehuse, når en ny planlov til næste år åbner for større butikker.
Det fremgår af en helt ny udgave af Retail Institute Scandinavias Dansk Dagligvarehandel - prognose 2025, som netop er blevet offentliggjort.
- Vi forventer, at Føtex udnytter den nye planlovs muligheder og derfor etablerer flere store varehuse, så de når op på 109 butikker, vurderer prognosemageren, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia Hennning Bahr.
Aktuelt har Føtex 97 butikker, heraf 14 af de mindre butikker i convenience-formatet Føtex Food. Der er imidlertid ikke i prognosen kalkuleret med en større udrulning af Føtex Food i de kommende år.
- Føtex kan vokse endnu mere, hvis Føtex Food-kæden besluttes at skulle være landsdækkende i de største byer, mener Henning Bahr.
Coop beholder førsteplads
Føtex havde sin absolutte storhedstid, lige før finanskrisen brød ud i 2008, hvor den blev landets største kæde målt på omsætning - den gang med en markedsandel på 13,2 pct.
Men allerede året efter havde ”søsterkæden” Netto overtaget førstepladsen, og siden er discountkæderne med Netto i spidsen løbet med stort set al væksten i dagligvarehandelen.
Den nye prognose spår imidlertid en betydeligt langsommere vækst i discount end tidligere. Den forventer, at Netto begynder at tabe markedsandele i de kommende år med det resultat, at Dansk Supermarked samlet set kun indhenter lidt af markedsleder Coop Danmarks forspring.
Ifølge sidste års prognose stod Dansk Supermarked til at overhale Coop i 2025. Men nu vurderer Retail Institute, at Dansk Supermarked ”kun” går fra en aktuel andel på 32,4 pct. til 32,8 pct. i 2025, mens Coop taber små to procentpoint og lander på 35,1 pct. om ni år.