Ny Netto i Søndervig møder modstand på borgermesterkontoret
Hvor der er vilje, er der en vej. Sådan kunne processen godt beskrives omkring den Netto-butik, som Salling Group åbnede i udkanten af østjyske Juelsminde den 12. december sidste år.
Forud var gået næsten fire år, hvor den daværende planlov dikterede dokumentation for, at der var et handelsopland til butikken, som ikke i forvejen blev dækket ind af andre butikker. Dette kunne ikke dokumenteres, og det var først efter planloven blev revideret i 2017, at Netto fik grønt lys til at opføre butikken.
I øjeblikket er Salling Group part i en anden tvist i sommerlandet, nærmere bestemt i Søndervig på vestkysten.
Her er Netto meget interesseret i at opføre en ny 1200 kvm stor butik ved en planlagt omfartsvej i nærheden af den kommende Lalandia-feriepark, der kommer til at indeholde 440 feriehuse. Disse udsigter, mener Salling Group, vil skabe behov for en ny dagligvarebutik i området.
I Ringkøbing-Skjern Kommune ser man Nettos ønskede placering som en større udfordring, da området ligger i landzone, og denne status skal ændres til byzone.
Det vil kræve, at hele Søndervig midtby med butikscenter og handelsgader også får status af byzone, ligesom der også skal udarbejdes en såkaldt detailhandelsafgørelse.
Sat på pause
Mens kommunens teknik- og miljøudvalg har været klar til at sige ja til Salling Groups tilbud om selv at betale for en detailundersøgelse, er både borgmester Hans Østergaard (V) og viceborgmester Søren Elbæk (S) modstandere af at placere en ny dagligvarebutik uden for Søndervigs bymidte.
- Vores egen forvaltning mener ikke, det er muligt at få tilladelsen til at etablere en dagligvarebutik. Vi har forhørt os hos Erhvervsstyrelsen, som er af samme opfattelse. Derfor synes jeg personligt ikke, at vi skal vente flere år på en afklaring. Men Salling Group har en anden opfattelse, og jeg er villig til at blive klogere, sagde kommunens borgmester Hans Østergaard (V) forleden til Dagbladet Ringkøbing-Skjern.
Også flere af byens detailhandlere er bekymret for en Netto-placering udenfor Søndervig, da de mener, det vil gøre det sværere at tiltrække folk til byen.
I mange årtier har den yderst driftige Meny-købmand Keld Hansen sammen med sine sønner Thomas og Morten været ene om at sælge dagligvarer i sommerbyen på vestkysten, der især er et yndet turistmål for danske og tyske sommerhusgæster.
Ligeledes har Keld Hansen været den altoverskyggende drivkraft bag det nye Lalandia i Søndervig, der ventes at åbne inden sommeren 2022, hvori købmanden selv investerer 100 mio. kr. i det nye badeland, der inklusive feriehuse har et anlægsbudget i nærheden af 1 mia. kr.
Dansk Handelsblad har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Salling Group inden redaktionens deadline.