Ny madtænketank skal gentænke vores madvaner
Om 10 år vil blot ét ud af ugens aftensmåltider være hjemmelavet i de danske familier, og hver anden dansker laver aftensmad på under 15 minutter.
Sådan tegner udsigterne sig, hvis man fremskriver Madkulturens årlige undersøgelse ’Madkultur’, der tager temperaturen på danskernes madvaner.
Derfor nedsætter Madkulturen en bredt sammensat tænketank, ’Madtanken’, der skal komme med nye svar på, hvordan vi fortsat bevar en folkelig funderet madkultur i Danmark.
-.Det hjemmelavede aftensmåltid er i frit fald, og det vil fundamentalt ændre vores madkultur. Ændringen får stor betydning for vores helbred og mentale velfærd, og den viden forpligter os til at gøre noget, siger Judith Kyst, direktør i Madkulturen, der hører under Miljø- og Fødevareministeriet og som arbejder for 'bedre mad til alle'.
Bred sammensætning
Den nye madtænketank består af 23 personer, som blandt andet tæller kendte kokke, madbloggere samt repræsentanter fra dagligvarehandlen og interesseorganisationer.
I 'Madtanken' finder man navne som kok og tv-vært Adam Aamann-Christensen, kommunikatør og madskribent Anne Sophie Lahme, kok og iværksætter Gorm Wisweh, restauratør og bondekone Louise Køster, leder af Karolines Køkken Tove Færch, indkøbsdirektør i Rema 1000 Anders René Jensen, chef for Public Affairs og CSR i Salling Group Annette Juhler Kjær, CSR-chef i Coop Thomas Roland samt adm. direktør for De Samvirkende Købmænd John Wagner.
- Vores arbejde skal ikke ende med en løftet pegefinger. Vi bliver nødt til at demokratisere den hjemmelavede mad, uden at man behøver gå i køkkenet i timevis. For det kommer ikke til at ske igen. Derfor skal vi komme med nye ideer til, hvordan man gør det hjemmelavede måltid simpelt, appellerende og konkurrencedygtigt, siger Anthony Aconis, designdirektør i reklamebureauet Fireball, bestyrelsesmedlem i Madkulturen og formand for den nye tænketank.
’Madtanken’ mødes tre gange årligt. Første gang den 28. marts.