Ny FDIH-analyse: Online dagligvarehandel vokser med 12 pct.
Mange estimater fløj gennem luften for ca. halvanden måneds tid siden, da brancheorganisationer forsøgte at få det første overblik over omfanget af e-handel herhjemme i 2018.
Nu foreligger de endelige tal fra Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, som viser, at dansk nethandel samlet set endte på 129,3 mia. kr. – 14,7 mia. kr. mere end 2017.
Det er især rejser og beklædning, danskerne bruger penge på, når de køber på nettet, men også dagligvarer, mad og drikke oplever høj vækst i e-omsætningen. 850 mio. kr. – svarende til 12 pct. – øgedes onlineindkøb af denne kategori i 2018.
Dagligvarer er samtidig den varekategori, der oftest købes via mobile enheder som mobil eller tablet. Hele 45 pct. finder aftensmad, snacks og bleer på den måde.
- Set med købmandsbriller på er det interessant, at flere og flere forbrugere handler via mobilen, for mobilshopperne handler oftere og køber for mere, siger FDIH’s adm. direktør, Niels Ralund, i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten.
Foretrækker fysisk butik
Generelt brugte danskerne en tredjedel af deres disponible forbrug på nettet i 2018. Dermed sakker den online dagligvarehandel bagud, da det kun var 4,7 pct. af det samlede forbrug af dagligvarer, mad og drikke, der foregik ved hjælp af e-handel.
I forhold til, hvor mange forbrugere der søger på dagligvarer på nettet og derefter køber dem i en fysisk butik, er der stadig et uudnyttet potentiale. Mens 18 pct. søger inspiration på nettet, er det kun 7 pct., der ender med at gennemføre købet online.
- Vi ser en svagt opadgående tendens, men det er lidt status quo for salget af dagligvarer på nettet. Jeg tror, en pæn del af dagligvarehandlen vil rykke over på online platforme i løbet af nogle år, men jeg tror ikke, vi kommer til at se rater på 30 pct., siger Niels Ralund til Dansk Handelsblad.
Ikke mindst børnefamilier kan forventes at bære til den vækst, da det er dem, der oftest handler ind på nettet.
Nemlig.com mest anbefalelsesværdige netbutik
Som en del af analysen opgør FDIH også de 20 mest brugte netbutikker. I 2018 skulle man helt ned på en sjetteplads for at finde en dansker på listen: Coop.dk med Nemlig.com og Bilka.dk lige i hælene.
På moderne dansk taler man meget om NPS, eller Net Promotor Score, som kort fortalt beskriver, hvor villige kunderne er til at anbefale virksomheden.
Her ligger dagligvarer, mad og drikke-kategorien i top med en samlet score på 38.
Med til det regnestykke hører dog, at Nemlig.com trækker læsset med en score på 60 – den højeste blandt de 20 mest brugte netbutikker – mens Coop.dk og Bilka.dk ligger på henholdsvis 34 og 14.
Du kan læse hele FDIH's 2018-analyse her.