Ny ambitiøs spiller går ind på ismarkedet
Næste sæson får danskerne et nyt alternativ til de få store is-producenter, der deler størsteparten af markedet mellem sig.
Navnet I Scream Icecream stammer fra en gammel Marx Brothers-film, men ellers er der ikke ret meget "gamle dage" over den nye spiller, som snart for alvor tager kampen op mod først og fremmest Unilevers Frisko-markedsleder og Mejerigårdens Premier.
Ambitionerne er ikke til at tage fejl af, selv om ejer og stifter af det nye is-brand, Sean F. Coard, ikke er så meget for at dele ud af forventningerne til omsætning og andele af den samlede danske is-kage.
- Nu er jeg jo midtjyde, så det vil tiden vise. Men det er ingen hemmelighed, at vi ønsker at komme op og lege med de store på markedet, siger han til Dansk Handelsblad.
Danmark er imidlertid ikke nok for Sean Coard. Han har sigtet indstillet på hele det nordiske marked - og Nordatlanten med.
Markedsføring til 1,2 mio. husstande
Om få måneder skyder I Scream Ice Cream for alvor gang i sin danske lancering med en husstandsomdelt kampagneavis i tilknytning til bilbranchens nye pris-show i Cirkusbygningen i København, Auto Awards 24. november - som Sean Coard selv står bag via sit marketing- og eventbureau, Goodwill Media.
Coards markedsførings-baggrund lader sig ikke fornægte, for det kommer hverken til at gå stille - eller traditionelt - af, når det nye is-mærke skal ud over rampen.
- Vi vil markedsføre vores is til 1,2 mio. danskere - og gå ud og skabe noget hype, før varen er i kølerne, siger han.
Det er først for alvor til næste års is-sæson, at isene fra den nye aktør bliver almindeligt tilgængelige.
I Scream Ice Cream sigter efter at komme ind i både de klassiske is-udsalgssteder som kiosker og tankstationer såvel som i dagligvarehandelens butikker og catering-sektoren.
- Vi er i dialog med mange af de store kæder, Coop, Dansk Supermarked og Dagrofa, med henblik på listing i deres kæder, siger Sean Coard.
Både Coop og Dansk Supermarked bekræfter kontakten - men har foreløbig ingen aftaler med I Scream Ice Cream.
I catering-segmentet nævner den nye is-mand både Hørkram og Inco.
Mens en salgsorganisation på 11 ansatte, der bl.a. kommer fra topposter hos konkurrenten Nestlé Premier og 7-Eleven, holder til her i landet, bliver selve produktet til andetsteds i Europa.
Til forskel fra de mange nye niche-ismagere rundt om i landet, satser I Scream Ice Cream fuldt ud på volumen-produktion.
Snurre Snup-is
Landets næste store is-mand forsikrer, at både logistik og frostlager er på plads til de mange nye is, der er på vej - ispinde, skub op-is, vafler, desserter mv. I Scream Ice Cream spreder sig over hele paletten - men har en særlig specialitet i baghånden til børnene.
Blandt ejer Sean Coards mangeartede forretninger er nemlig også rettighederne til stribevis af kendte tegneserie-figurer, der naturligvis også bliver til is.
Derfor kommer der både Tom og Jerry-is, Scoopy Doo-is og Snurre Snup-is på markedet. Men Sean F. Coard lover, at det ikke kommer til at tage overhånd.
- Vi vil ikke oversvømme markedet med tegneserie-is, forsikrer han.
Af Claus Jensen
cj@dhblad.dk
Event- og marketingmanden Sean F. Coard kaster sig nu også over is-produktion i stor skala. Han vil gerne ind i de store kæder, men indtil videre har hverken Coop eller Dansk Supermarked bidt på.
Foto: Anni Norddahl/I Scream Ice Cream