Nu har Sverige fået sin første Netto 3.0
Fornyelsen af Nettos koncept har nu nået Sverige, hvor den første testbutik i Salling Groups discountkædes version 3.0 åbnede i Örebro 1. november.
Den bliver samtidig den første af sin slags udenfor landets grænser, efter at Netto nu har åbnet seks 3.0-butikker herhjemme.
Nettos svenske landedirektør, Anders Wennerberg, beskriver i en pressemeddelelse et nyt koncept, der lægger sig tæt op af de 3.0-butikker, vi kender herhjemme.
- Netto har udviklet et nyt formsprog, der sammen med andre praktiske forandringer tilbyder kunden en helt ny butiksoplevelse. Blandt andet har butikken fået et helt nyt layout og en ny kommunikation, som gør det lettere at finde varerne. Desuden satser vi på ændringer i sortimentet, frem for alt i butikkens ferskvareafdeling, siger han.
Sverige er sammen med Polen udset til de to markeder udenfor Danmark, hvor Netto skal vokse mest. Aktuelt er der godt 160 Netto'er i Sverige.
- Vi valgte Örebro til den nye butik, fordi Netto allerede i dag er stærk i det sydlige Sverige. Vores planer fremover indebærer, at vi vil vokse i Mellemsverige, og i den sammenhæng er Örebro det strategisk rigtige sted for os at vise Nettos nye ansigt for de svenske forbrugere, siger Anders Wennerberg.
Farvel til indkøbsdirektøren
Stort set samtidig med åbningen af den nye butik i Ørebro meddelte en af veteranerne i Netto Sverige, Jan Richter, at han nu stopper som kædens indkøbsdirektør.
Jan Richter var ellers en af de få tilbage i den svenske Netto-top, der ikke var blevet skiftet ud efter den nye landedirektør Anders Wennerbergs ankomst i august sidste år.
Richter har i flere omgange selv været landedirektør for den danske discountkæde i Sverige, senest i et halvt års tid sidste år, hvor det dog kun var som konstitueret.
Jan Richter skifter til et job som forretningsudvikler i Tingstad, der er en svensk handels- og distributionsvirksomhed.