Nu er 1000 varer blevet billigere i Føtex
Selv om Aarhus' nyeste Føtex Food er lille, er der plads til en stor og meget synlig "Føtæsk"-papfigur. Den skal sørge for, at kunderne ikke glemmer kædens store kampagne med prisfald for i alt en kvart mia. kr. på 2000 varer.
- Vi er halvvejs igennem rejsen mod de 2000 varer, og det går rigtigt, rigtigt godt. Der er masser af kunder, der har bemærket, at vi nu også er blevet billigere. Mange har forstået, hvad vi gør, og varerne sælger også godt. Så vi er rigtigt tilfredse, siger Føtex' direktør Thor Jørgensen.
Inspirationen til at matche discountkædernes priser kommer fra udlandet. I bl.a. Tyskland er det lykkedes de store supermarkedskæder at bremse en tilsyneladende ustoppelig discountbølge gennem prisfalds- strategi som den, Føtex er alene om at forfølge herhjemme.
Langsigtet succes-måling
Priserne i Føtex falder drypvis frem til udgangen af året. Flere konkurrenter har imidlertid udtrykt skepsis i forbindelse med lanceringen af "Føtæsk"-kampagnen, hvor der bl.a. er stillet spørgsmålstegn ved omfanget af prisfaldene - og de nedsatte varers tilgængelighed. Men det har ikke noget på sig, siger Thor Jørgensen.
- Vi har ikke ændret noget, andet end ved at sætte priserne ned. Der er endda markører på de nedsatte varer. De kommer i hvert fald til at sidde der året ud og måske længere - det har vi ikke taget stilling til endnu. Men det har været vigtigt for os lige nu, at kunderne forstår, at vi bliver billigere, siger han.
Føtex skal især have løftet salget i hverdagene, for weekendomsætningen er ifølge kædedirektøren i orden.
- Jeg ved godt, at det tager lang tid. Det er ikke noget, vi gør for, at det skal blive bedre i morgen. Det er noget, vi gør for at være mere relevante på den lange bane. Det tager tid, for folk tror grundlæggende ikke, at en flot butik som den her kan være lige så billig som discount. Derfor måler vi heller ikke succesen nu i dag, men om et, to eller tre år, hvordan det er gået med opfattelsen af Føtex' position, siger Thor Jørgensen.