Nu åbner Bilka for salg af dagligvarer på nettet

Salling Group 1. nov 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand Mark Nielsen, kædedirektør i Bilka, er klar til at sælge dagligvarer online i to af kædens varehuse.

Efter at have testet konceptet Bilka To Go på medarbejderne på Dansk Supermarkeds lager og hovedkontor i Aarslev, går Bilka nu ud på det officielle internet med onlinesalg af dagligvarer. Det sker den 15. november, og i første omgang er det kun kunder, der vil hente deres varer i ved varehuset i Tilst eller Hundige, der får muligheden.

- Hvis det går, som vi håber med testen i de to varehuse, vil vi indlede udrulningen i resten af kæden efter nytår, siger kædedirektør i Bilka, Mark Nielsen.

Han forventer, at alle kædens 18 varehuse vil sælge dagligvarer via nettet inden udgangen af 2018.

- Og i løbet af to-tre-fire år vil omsætningen på nettet udgøre 5 pct. af Bilkas samlede omsætning, siger Mark Nielsen, der er forberedt på en kannibalisering i varehusene på cirka 2 pct.

Mark Nielsen vil ikke sætte tal på kædens omsætning, men onlinehandlen vil komme til at ligge på et trecifret millionbeløb.

Bilka har siden marts afprøvet ”Bilka To Go” på medarbejderne på Dansk Supermarkeds lager og hovedkontor i Aars-lev. Det har ifølge Mark Nielsen været en succes.

Tilbud gælder også på nettet

- Vi har cirka 300 ordrer om ugen, og flere end 500 ud af de 700 ansatte, der har haft muligheden, har afprøvet konceptet. Kunderne køber i gennemsnit for 20 pct. mere dagligvarer, end vores kunder i varehusene. Måske fordi de har bedre tid til at sidde og finde ud af, hvad de skal have, siger Mark Nielsen.

Kunderne skal hente deres varer ved den vareudlevering, hvor de i dag henter store nonfood-varer. Udleveringen kommer til at fungerer som en drive-in, så kunderne kan blive siddende i bilen.

Alle varehusets 14.000 dagligvarer vil være tilgængelige i onlineshoppen, og tilbud fra avisen vil også gælde på nettet. Kunderne skal dog betale et emballagegebyr på 10 kr. per handel.

Ifølge en undersøgelse, ”E-handel i Norden”, som PostNords offentliggjorde for nylig, køber danske forbrugere i gennemsnit dagligvarer for 1121 kr. per gang, og de danske forbrugere behøver ikke nødvendigvis at få varerne leveret til døren. Således siger lige godt halvdelen i undersøgelsen, at de ”i meget stor udstrækning” samt ”i temmelig stor udstrækning” vil hente pakken i en pakkeboks.

Opdateret 10. nov 2020