Nettos værste rival i Polen fortsætter høj vækst
Polen er som bekendt blevet udpeget til det land, hvor Salling Groups discountkæde Netto skal vokse mest - med planer om 20-25 butiksåbninger i år og ambitioner om at nå 40 nye hvert år derefter.
Ved årsskiftet have den danske kæde 386 butikker i Polen - hvor sigtet er at nå op i top 5. Foran Netto ligger ifølge en opgørelse tilbage fra 2017 internationalt kendte navne Lidl, Tesco, Kaufland, Auchan, Carrefour, Intermarché - og så mindre kendte Dino samt helt i top: Biedronka, polsk for mariehøne.
Der er en god bid vej at gå for den danske discountkæde, hvis Netto med tiden skal arbejde sig ind på landets markedsleder Biedronka med aktuelt 3010 butikker.
Vinder markedsandele
Den polske discountkæde, som er ejet af portugisiske Jerónimo Martins, fejrer i år sin 25 års fødselsdag i landet - præcis som Netto, hvis første polske butik åbnede i august 1995.
Biedronka er tilsyneladende i topform i jubilæumsåret. I et nyt regnskab for første kvartal af 2020 melder man om en vækst på godt 13 pct. i kvartalet i den lokale valuta, zlotyen. Vekslet til euro landede omsætningen i de tre første måneder af året på 3,3 mia. euro - eller knap 25 mia. kr.
Med til vækstbilledet hører imidlertid, at fødevare-inflationen i Polen udgjorde 7,7 pct. i kvartalet. Af den nye kvartalsrapport fra Jerónimo Martins fremgår det, at der er ”en positiv trend i markedsandele”.
Som i langt de fleste lande i verden har Covid-19-pandemien også påvirket det polske marked i første kvartal. Og udviklingen ligner i den grad, som vi også har set herhjemme. ”De første effekter af pandemien på driften blev mærkbare i de to første uger af marts med en skarp vækst i salget i udvalgte kategorier”, skriver Jerónimo Martins i den nye kvartalsrapport.
Siden fulgte en nedlukning af samfundet, hvor Biedronka også selv skar ned på åbningstimerne, og hvor salget faldt igen. Til sammenligning har Netto-direktør Michael Løve overfor Finans meldt om en vækst i Netto Polen på 15 pct. i corona-tiden.
Begrænset overskud
Biedronka udgør det suverænt største forretningsben i Jerónimo Martins med knap 70 pct. af den samlede omsætning. Jerónimo Martins har også kæder i hjemlandet samt Ara med 628 butikker i Colombia.
På tværs af lande og kæder voksede den samlede omsætning i Portugals største detailvirksomhed med 11 pct. til 4,7 mia. euro, svarende til godt 35 mia. kr., mens bundlinjen i virksomheden faldt til 35 mio. euro - 261 mio. kr.
I kvartalsrapporten peger man bl.a. på effekterne af at bruge den internationale IFRS16-regnskabsstandard som forklaring på et stort fald i indtjeningen. Det er i øvrigt den samme, som Netto-ejer Salling Group anvendte på sit 2019-regnskab.