Nettos største konkurrent i Polen runder 3000 butikker

Salling Group 6. feb 2020 -
This describes the image
FOTO: JERONIMO MARTINS

Da Berlin-muren faldt i 1989, og kommunismen kollapsede i Østeuropa, blev det startskuddet til et kapløb mellem vesteuropæiske detailgiganter om at erobre de uopdyrkede markeder i Øst.

Salling Group gik ind med Netto i det gamle Østtyskland og Polen, og helt fra Portugal kom noget af en outsider i duellen med internationale giganter som Tesco og tyske Metro, Jeronimo Martins.

Små 30 år efter kan man konstatere, at Jeronimo Martins i den grad har trukket det længste strå i Polen med discountkæden Biedronka, som er det polske ord for mariehøne.

I slutningen af 2019 passerede den portugisiskejede kæde, som er klar markedsleder i landet, butik nummer 3000. Og efter en omsætningsvækst på 8,8 pct. i den lokale valuta lagde Biedronka næsten en mia. euro til salget året før og landede på 12,6 mia. euro, svarende til godt 94 mia. kr. Det er lige over to tredjedele af den samlede omsætning i den portugisiske koncern på 139 mia. kr.

Begge dele fremgår af de foreløbige salgstal fra Jeronimo Martins, der blev offentliggjort i januar.

3002 butikker

Det er altså noget af en sværvægter, som danske Netto er oppe imod i Polen. Netto er stadig på vej mod de første 400 polske butikker, og Polen er nu er det eneste marked uden for Danmark, hvor der er ambitioner om ekspansion.

Mens Netto også i Polen er i gang med at rulle kædens ny 3.0-koncept ud, kunne Biedronka alene for sidste år gøre op, at der blev lagt yderligere 102 nye butikker til nettet og renoveret andre 252.

Ved årets udgang var der i alt 3002 Biedronka-butikker i landet med 38 mio. indbyggere. Væksten i de eksisterende butikker - ”like for like” - var helt oppe på 5,8 pct. sidste år.

Så det er forståeligt, at ledelsen i Jeronimo Martins udtrykker sig begejstret i kommentarerne til salgstallene for 2019:

”I Polen havde Biedronka et bemærkelsesværdigt år. Et år, hvor kombinationen af en stærk topline-vækst og et styrket lederskab af det polske fødevare-detailmarked hænger sammen med en sikring af fundamentet for forretningsmodellen”.

Opdateret 10. nov 2020