Nettos nye indretning øger salget med over 10 pct.
opdateret...
Et par næsten færdige butikker var på tale, og en enkelt Netto i provinsen åbnede måske lige en uges tid, før den var helt klar. At planlægge åbningen af en ny butik er lidt af et puslespil med mange til at lægge brikkerne.
Til hverdag er det nok også lidt lige meget, i hvilken rækkefølge nye butikker åbner, men når det er kædens butik nummer 500, så er sagen en helt anden.
Det har været vigtigt for Brian Seemann, at det var en af de flotteste københavnerbutikker, der skulle være Nettos milepæl.
- Jeg er spændt. Og stolt, for vi var jo bare den lille grimme ælling, da vi kom til verden for 37 år siden. Men jeg er også lidt ydmyg, for det er jo en milepæl, sagde Brian Seemann, en halv time før butikken på Constantin Hansens Gade i Carlsberg Byen åbnede klar til julesalget.
Lidt færre spotvarer
Og sandsynligheden for, at kunderne lægger hele juleindkøbet i Netto, er lidt større, når butikken er indrettet efter kædens nyeste koncept 3.0.
- En Netto, der er bygget om til vores nye koncept, vækster på salget med godt 10 pct., ja, mere end det, siger Brian Seemann.
To ud af de ni 3.0-butikker er helt nye og uden sammenligningsgrundlag.
Brian Seemann lægger ikke skjul på, at man i Nettos ledelse har været spændt på, om man kunne bevare kædens DNA – og dermed kunderne - når man skar ned på spotvarerne.
- Nettos DNA er spotvarerne, som nogle synes, det er fantastisk at gå og kigge i, mens andre synes, de roder, siger Brian Seemann.
- Men i koncept 3.0-butikker fylder flere kunder mere i kundekurven og gør deres køb færdig. Vi har også fået lidt flere kunder - faktisk handler lidt over en halv mio. danskere i Netto hver dag - men det er kurven, der giver os væksten.
Vinder markedsandele
Lige nu er kun ni af kædens 500 butikker indrettet efter konceptet, og landedirektøren vil ikke afsløre, hvor meget salget i resten af kædens butikker vokser.
- Men der er en like-for-like-vækst over det hele, og vi vinder markedsandele, siger Brian Seemann.
Hans beskrivelsen af kædens markedsandel er dog fortsat, at hver femte dagligvarekrone blive lagt i en Netto, og at 20 pct. af salget er økologisk.
Med en større vækst i koncept 3.0-butikkerne er det klart, at det kun kan få for langsomt med at få resten af butiksnettet omstillet.
- Står det til mig, er hele kæden omstillet om fem år. Det er sammen med den modernisering, som butikkerne skal igennem under alle omstændigheder, en investering på en mia. kr., siger Brian Seemann.
Dertil kommer en åbning af 20 butikker i det kommende år. Målet er på nuværende tidspunkt et butiksnet på 600 butikker.
Han forventer, at Netto runder 550 butikker om tre og et halvt år. Mens de sidste 50 er sværere at sige noget om – andet end det kommer til at gå langsommere.
Godt dækket ind i hovedstaden
En del kan komme til at ligge i Storkøbenhavn, hvor kæden lige nu har cirka 150 butikker.
- Der er vel lige nu plads til 10-20 mere i Storkøbenhavn. Men det kommer helt an på, hvad der sker med udviklingen af boligområder. Vores butikker kan ligge tæt her, fordi der let kan bo 10-20.000 mennesker omkring en butik, mens der i provinsen nogle gange kun bor 3000, siger landedirektøren.
Han nævner DR Byen som et af de mange eksempler på, at kæden har butikker, der næsten ligger dør om dør – og at det også kan være en fordel.
- Ja, man kan jo ikke sige, at en butik sælger for meget. Men ved DR Byen er der en lille butik, der sælger rigtigt godt, men ikke kan udvides. Det er godt for den, at vi har åbnet en mere ved DR Byen Metro, som kan aflaste den lille, siger Brian Seemann.