Netto vil op på 550 butikker inden 2021

Salling Group 22. maj 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: John Ehbrecht

Dansk dagligvarehandels markedsleder, Salling Group, har netop præsenteret sit første regnskab, efter virksomheden blev fondsejet sidste år.

Det helt store trækplaster er Netto-kæden, som sidste år rundede 500 butikker, og Salling Groups adm. direktør, Per Bank, roste i forbindelse med regnskabsfremlæggelsen Netto Danmark for det bedste resultat på top- og bundlinje nogensinde.

Læs også: Salling Group snuser til 60 milliarder i omsætning

Han spår Netto til at have 600 butikker i Danmark inden for 10 år. Men Netto Danmarks chef, Brian Seemann Broe, er endnu mere ambitiøs:

- Vi har det som del af vores plan, at vi skal åbne 12-15 nyt butikker om året, men vi regner med lidt flere i år og næste år, så vi runder - hvis alt går vel - ved udgangen af 2020 550 butikker, siger han i et interview til FødevareWatch.

Læs også: Salling Group hænger stadig på otte tomme Kiwi-butikker

Vil vælte konkurrenter

Det danske dagligvaremarked har nok butikker til at dække en befolkning på den tredobbelte størrelse, og Brian Seemann Broe erkender også, at en sådan udvidelse af butiksnettet bliver på bekostning af andre kæder.

Læs også: Veri-Netto: Fra skrot til slot

I forvejen løber der 550.000 ekspeditioner om dagen igennem Nettos kassesystemer, siger han til mediet, og der skal således ikke meget til for en ny butik at hive en god omsætning hjem.

Finansieringen af ekspansionen kommer blandt andet fra salget af Netto Sverige til Coop. Netto Danmarks chef fremhæver også de stordriftsfordele, der er ved at have så finmasket et butiksnet, f.eks. på logistikområdet, siger han til FødevareWatch.

Læs også: Danmark fylder mere for Salling Group

Opdateret 10. nov 2020