Netto vil løfte små butikker
Netto havde sidste år travlt med at ombygge 30 tidligere DøgnNetto til rene gule butikker. I alt åbnede Netto mere end 50 nye eller udvidede butikker sidste år, men discountkæden er stadig langt fra i mål med at investere tungt i et bedre og mere moderne butiksnet.
Eksempelvis reklamerede kæden for, at 159 af Nettos godt 460 butikker kunne have helligdagsåbent henover juledagene. Da dagligvarebutikkerne bl.a. kan fratrække salg af brød og mejeriprodukter for at komme under lukkelovens omsætningsgrænse på 27 mio. kr. eks. moms, er det ikke ensbetydende med, at alle Nettos helligdagsåbne butikker har en omsætning under 27 mio. kr., men snarere at Netto har et potentiale for at hæve omsætningen.
- I Netto har vi jo ikke butikker, der giver underskud, så på den måde er vores situation anderledes end flere andre kæder, understreger landedirektør Brian Seemann Broe.
Til sammenligning har blot 19 af Rema 1000s butikker mulighed for at holde helligdagsåben ifølge Erhvervsstyrelsens CVR-register. Nettos danske landedirektør påpeger dog, at det ikke ene og alene er et spørgsmål om at hæve bundniveauet i kæden.
- Vi vil også fremadrettet åbne “små” butikker, såfremt der er tale om gode placeringer og gode muligheder for at tjene penge. Vi har f.eks. åbnet en butik på Falkoner Allé, og inden længe åbner vi en butik i Rungsted, der begge er små i kvadratmeter, fortæller Brian Seemann Broe.
Udfordret på salgsareal
En væsentlig årsag til, at Nettos gennemsnitsomsætning per butik er mindre end f.eks. Rema 1000s snit på 43 mio. kr., er ikke mindst, at Nettos butikker i snit er 637 kvm eller 41 kvm mindre end Rema 1000, ifølge Retail Institute Scandinavias Supermarkedshåndbogen fra 2016.
Det gennemsnit dækker imidlertid over, at cirka 10 pct. af Nettos butikker er over 800 kvm., mens en stor del er mindre butikker omkring 500 kvm., især i hovedstadsområdet.
- Vi åbner nye butikker og så fl ytter vi butikker, fordi størrelsen eller beliggenhed ikke er god nok. Discount har udviklet sig en del igennem årene, og vi har i dag en del butikker, der er mindre, end vi gerne ville have.
- Man investerer naturligvis noget for at få noget tilbage. Vores butiksnet skal være opdateret. I Storkøbenhavn har vi i dag 120 butikker, som har en rigtig god placering, men bare ikke alle den rigtige størrelse, fortæller Brian Seemann Broe.
Netto har planer om flytning af 17 butikker og 11 udvidelser i løbet af 2017, foruden at åbne 13 nye butikker. Hvilke butikker, der står foran flytninger, ønsker Netto landechef ikke at oplyse, men han fortæller, at der oftest er tale om, at Netto får mulighed for at drive butik på en endnu bedre placering.
- I Skagen fungerer vores Netto rigtig fint, selv om den ikke ligger superoptimalt. Her har vi fået mulighed for at drive butik i midtbyen, hvor Kiwi tidligere havde en butik, og den mulighed tager vi selvfølgelig, fortæller Brian Seemann Broe.