Netto vil have tæt på 600 butikker i 2029
Når 2019 rinder ud, har landets største discountkæde, Salling Groups Netto, 515 butikker, og ifølge kædens direktør siden september 2017, Michael Løve, vil det tal stige til noget, der ligger tæt på 600 butikker i løbet af de kommende 10 år.
Michael Løve undsiger dermed en prognose fra Retail Institute Scandinavia, der forudsiger, at Netto kun vil nå 550 butikker i løbet af de kommende ti år. En anden spådom i prognosen er, at ærkerivalen Rema 1000 vil overhale Netto på markedsandele i 2029.
Det tror Michael Løve ikke på.
- Jeg vil ikke være den storskrydende person, der slår sig på brystet og siger, at vi altid vil være størst. Men vi har gang i rigtigt mange ting for at styrke vores profil i et meget konkurrencepræget marked, og jeg tror på, at vi fortsat er størst om ti år. Det er i hvert fald vores ambition. Det, at der spekuleres i, at vi kan blive overhalet af en anden kæde, er en sund påmindelse om, at hvis vi ikke hele tiden gør os umage og skaber gode butikker, så vinder konkurrenterne terræn, siger Michael Løve.
En mia. kr. om året
Netto er da også i gang med at renovere og modernisere hele sit butiksnet i stil med den butik, som kæden præsenterede som koncept 3.0 på Amager i august sidste år. Målet er blandt andet at signalere Skandinavien og hygge.
- Vores investeringsbudget i både 2019 og 2020 til nye butikker og moderniseringer ligger på over en milliard kr. Det dækker både Danmark, Polen og Tyskland, men det er betydeligt billigere at modernisere og bygge i Polen og Tyskland, så hovedparten bliver investeret i Danmark, fortæller direktøren.
Ved årsskiftet er knap 70 butikker indrettet efter koncept 3.0, og målet er, at alle kædens butikker skal have det nye look i 2023.
- Som en af landets ældste discountkæder, har vi også nogle af de ældste butikker, og derfor har vi en del butikker, som tiden er løbet fra, f.eks. nogle af de meget små butikker, vi har. Ambitionen er at opgradere alle vores butikker på fem år, og jeg er simpelthen imponeret over, hvordan organisationen har absorberet denne opgave, uden at vi er blevet flere.
Vækst over 20 pct.
Når butikker er konverteret til det nye koncept, giver det pote. Ikke mindst når en gammel butik skiftes ud med en helt ny på en bedre placering.
- Vi har tre niveauer til konvertering af butikkerne: En helt ny butik, der erstatter en gammel. En butik, der både moderniseres og udvides - og en ren modernisering inden for eksisterende rammer. Meget generaliseret hænger væksten tæt sammen med niveauet af fornyelse; mens en helt ny erstatningsbutik giver en gennemsnitlig vækst på over 20 pct., stiger salget med mellem 10 og 20 pct., når vi udvider og moderniserer. Når vi renoverer i eksisterende rammer, øger vi omsætningen med op mod 10 pct., siger Michael Løve.
Han vil ikke sætte tal på, hvor meget en Netto-butik omsætter for i gennemsnit, men der er et meget stort spænd.
- Vi har butikker, der ligger over 100 mio. kr., og i København giver det ikke mening, hvis en butik ikke kommer over 35 mio. kr. Det kan godt være mindre i provinsen, siger Løve.
Kædens samlede salg er også hemmeligt, men noget tyder på, at den nærmer sig 20 mia. kr.
Løve siger i hvert fald, at Netto Danmark "ligger på niveau med” den omsætning, som Retail Institute Scandinavia i sin prognose forudsiger, at kæden vil have i 2029, nemlig 18,9 mia. kr.
Det er yderst sjældent, at man hører om en Netto-butik, der lukker - og ikke bliver erstattet af en ny. Det er dog sket med en enkelt ikke rentabel butik i nyere tid.
- Der kan godt komme et par stykker mere, siger direktøren.
Samlet set giver Netto Danmark overskud.
- De seneste to år har vi leveret rekordresultater i Netto, og det er inden for rækkevidde at fastholde den udvikling i år, siger Michael Løve.
Ikke til salg
Overskud gav de 163 svenske Netto-butikker til gengæld ikke, så dem solgte Salling Group til Coop-selskabet CBS i foråret. Tilbage har koncernen lige under 400 butikker i Polen, hvor Netto har ambitioner om at åbne op mod 30 nye i 2020 og at modernisere ca. 50. I Tyskland vil der ikke bliver åbnet flere lige nu, men ca. 50 vil få det nye koncept.
- Vi investerer i både Polen og Tyskland, siger Michael Løve og afviser dermed, at der skulle være planer om at sælge flere butikker i udlandet.
- Det er sin sag at skabe et koncept i Danmark og så bare overføre det til andre lande. Men kunderne reagerer forbløffende ens, og konverterede butikker vækster som i Danmark, siger Michael Løve.
Han har inviteret indenfor på Nettos hovedkontor i Køge. Det vil sige helt indenfor er det nu ikke; lige nu har Løve, som resten af holdet, kontor i en skurby.
- Vi er i gang med at udvide vores lager med 9000 kvm og at renovere hele hovedkontoret. Vi har brækket alle skillevægge ned og laver et åbent kontorlandskab med masser af mødelokaler, fortæller direktøren.
Skal huske at rose
Michael Løve skal også i fremtiden skal sidde i et åbent kontormiljø sammen med flere kolleger. To små kaffekøkkener er konverteret til et større fælleskøkken på hver etage, og rammerne til et stort mødelokale, hvor butiks- og souschefer kan samles eller undervises, er på plads. Det hele skal samtidig være en del af en kulturændring.
- Vi har altid været kendte for at have meget direkte kultur. Vi italesætter det, når noget ikke er i orden. Det er fint med en fast hånd, men det skal ske med empati, og vi skal være lige så gode til rose som til at kritisere, siger Michael Løve.
Et konkret eksempel er en ny medarbejderapp, hvor der både er plads til informationer, vagtplaner og dialog.
- Den er lige som Facebook et sted, hvor der også er plads til at medarbejderne kan dele deres succeser og gode oplevelser i butikkerne, og hvor andre kan kommentere, og vi kan rose, fortæller Michael Løve.
Han lægger ikke skjul på, at der er kamp om de bedste medarbejdere.
- Men det er, som om det vender lidt igen, og vi har lige nu den laveste omsætning på butiks- og souschefer, som vi har haft længe. Vores butikschefer får da også henvendelser fra andre kæder, men vi har rigtigt meget fokus på at give vores medarbejdere en god grund til at holde af at arbejde i Netto, siger Michael Løve.