Netto udvider sit sortiment med 250 nye varer

Salling Group 14. okt 2020 -
This describes the image
Foto: Netto

Da Salling Groups discountkæde Netto åbnede sin første butik med det nye koncept 3.0 på Amager i sommeren 2018, udvidede kæden samtidig det faste sortiment og skar ned på spotvarerne.

Siden har kæden løbende tilføjet nye varer til sortimentet.

- Men nu tilføjer vi på en gang 250 nye varer. Samtidig har vi blandt andet skruet lidt ned på vores spotvarer, fordi mange kunder synes, de roder. Det har vi lyttet til, og i takt med at vi reducerer pladsen til spot, øger vi pladsen til flere faste varer, så vores kunder kan være sikre på altid at kunne handle færdig i Netto, siger kædens sortimentsdirektør Martin Hasgard Olesen.

Han fortæller, at kædens butikker varierer i størrelse fra de mindste på 400 kvm til de største, der kan have et salgsareal på 1200 kvm, og at det smitter af på sortimentet størrelse.

- De store har et grundsortiment på 3250 varer plus spotvarer, mens de mindste kun har 2200. Der har vi skåret bredt i hele sortimentet med de varer, der sælger mindst, siger han.

Kolonialvarer og drikkevarer

Da sortimentet blev udvidet i 2018, var det hovedsagelig kød, frugt og grønt samt convenience-varer, der blev tilføjet.

- Udvidelsen er i denne omgang er derfor drevet af andre kategorier. Blandt andet får vi nu flere varer i små pakkestørrelser og et større udvalg på personlig pleje, rengøring, kolonial og drikkevarer. Det er typisk varer til under 10 og 20 kr. Der er mærkevarer, men det drejer sig hovedsageligt private labels-varer, siger Martin Hasgard Olesen.

Han tilføjer, at der denne gang ikke har været så megen fokus på økologi.

- Vores økologiske salgs-andel er ca. 13 pct., hvilket er væsentligt over andre kæder. Det er derfor ikke økologi, vi mangler i butikken, siger sortimentsdirektøren.

Kæden markedsfører udvidelsen af sortimentet i ugens tilbudsavis samt i halen af de tv-spots, hvor et par slagtilbud præsenteres.

- Men det er allervigtigst, at kunderne i butikken ved, at vi har fået flere varer. Derfor gør vi også tydeligt opmærksom på varerne på hyldeforkanterne, siger Martin Hasgard Olesen.

Opdateret 10. nov 2020