Netto udstiller Matas i fræk reklame
I en opsigtsvækkende annonce i blandt andet gratisavisen Metroxpress gør Netto grin med Matas’ priser. Annoncen bær overskriften ”Matas siger at prisen gør forskellen” ”Vi er helt enige!”, hvori Netto fremhæver parfumen Gucci Rush, som forbrugerne kan købe for 299 kr. i Netto med 25 samlemærker i hånden, mens prisen uden samlemærker er 499 kr. Til sammenligning er prisen 640 kr. i Matas.
Annoncen har fået ganske mange kommentarer med på vejen på Nettos egen Facebook- side, hvor annoncen deler vandene. Her er hovedparten af forbrugere ret fortørnede og overraskede over annoncens aggressive stil overfor Matas, mens flere dog også synes, det er helt fint at fremhæve prisforskellen med de to store kæder.
På siden forsvarer Netto sig med, at de har valgt at sammenligne med Matas, da det er en af Danmarks største forhandlere af parfume.
Og spørger man Anthony Aconis, adm. direktør og partner i marketingbureau Fireball, er der da heller ingen grund til at have ondt af Matas.
- Matas er på ingen på en discounter og er også en mastodont herhjemme, og annoncen er med til at tydeliggøre, hvor meget man som forbruger kan spare. Det, Netto forsøger, er at gå forbrugernes ærinde. De fortsætter med at kommunikere op til deres slogan ”Netto. Derfor.”, så Netto er med annoncen også tro mod, hvem de er som brand, siger Anthony Aconis.
Netto åbner døren
Som mange andre forbrugere bed han selv mærke i reklamen, fordi den sammenlignende stil er så usædvanlig herhjemme. Modsat i USA, hvor komparative reklamer er en stor del af reklamehistorien og kommunikationskulturen, og hvor det er langt mere kutyme at udstille andres brands, påpeger Anthony Aconis
- Den sammenlignende reklame er interessant, fordi stilen er lidt mere aggressiv og beskidt. Den har den her se og hør-effekt. Vi kan lide, der bliver gået til kanten, og det må gerne være frækt og sjovt. Humoren er vigtig. Det skal være fair og god stil, og jeg synes, Nettos reklame serveres med et smil på læben, siger Anthony Aconis, der sagtens kan forestille sig, at Matas kommer op med et modsvar på Nettos annonce.
Og ifølge Anthony Aconis kan Nettos annonce ligefrem være med til at kickstarte brugen af flere sammenlignende reklamer i Danmark.
- Da jeg så reklamen, tænkte jeg, så nu starter det. Det, jeg mener, er, at markeds-føringsloven har givet virksomhederne lov til at benytte sig af sammenlignende reklamer, hvilket for 20 år siden var ulovlig. Stort set ingen benytter sig af det i dag. Nu er Netto trådt igennem den dør, og jeg er sikker på, vi kommer til at se meget mere af den reklamestil herhjemme. Det kan jo virkelig få folk op af stolene og er jo skide skægt, siger Anthony Aconis.
HVAD SIGER LOVEN?
Ifølge markedsføringslovens § 21 stk. 2 er sammenlignende reklamer tilladt, når sammen-ligningen ikke vildleder. Samtidig må reklamen blandt andet heller ikke miskreditere eller nedvurdere en konkurrents varemærke, firmanavn mv.
Kilde: Retsinformation.dk