Netto tester nyt conveniencekoncept
-
Netto Express skal tage kampen op om markedet for nemme måltider og kaffe på farten
På Blegdamsvej tæt ved Rigshospitalet har Danmarks største discountkæde barslet med en lillesøster, der er navngivet Netto Express. Den lille Netto byder bl.a. på friskbagt croissant og økologisk kaffe fra Løgismose til 15 kr.
Dermed får de mange medarbejdere på Rigshospitalet et alternativ til 7-Eleven, der ligger inde på selve hospitalsområdet.
Den nye Netto-lillesøster har på grund af butikkens størrelse et begrænset sortiment og har derfor fokus på bake-off, convenience og drikkevarer. Men ikke langt derfra på samme vej styrer moderen slagets gang med det sædvanlige fulde Netto-sortiment.
- Hvad gør man med et lokale, man ikke aner, hvad man skal stille op med? Og som ovenikøbet ligger et stenkast fra en velfungerende Netto? Man bygger selvfølgelig en lillesøster, lyder det fra Netto-kædens direktør Braw Bakir, der på en video deler ideen bag det nye Netto-koncept, der endnu er i sin vorden og på testplan.
Tidligere har Netto testet konceptet Basalt i butikslokaler, der ikke var umiddelbart gangbare i kædens koncept 3.0. I løbet af det nye år vil kæden medregnet tidligere Aldi-butikker og projekter og nye butikker runde 550 butikker, der alle er omstillet til det nye koncept.
Basalt med begrænset sortiment uden nævneværdig køl og frost blev hurtigt taget af tapetet, da det ikke for alvor faldt i kundernes smag trods budskabet om lavere priser.
Topchef Anders Hagh fra Salling Group beskriver Netto Express som ”fantastisk test af et helt nyt koncept, der tilpasser sig kunderne og lokalområdet. Det er netop det, vi skal. Specielt med to butikker så tæt på hinanden. God ide og godt udført”.
Over for Finans.dk forklarer Braw Bakir, at konceptet først og fremmest er tænkt til storbyerne, hvor conveniece-markedet er voksende.
Store kæder sætter sig på conveniencemarkedet
Ifølge en ny prognose fra Retail Institute Scandinavia forventes convenience-sektoren frem mod 2033 at have en uændret omsætning på 12 mia. kr., hvad der giver en markedsandel på 5,7 pct. mod 6,3 pct. i 2023
Markedsandelen falder, da convenience-butikkerne ikke ventes at få del i væksten. Vinderne bliver i stedet 7-Eleven, benzinselskaberne og den frivillige kæde Nærkøb. Aktuelt rummer sektoren over 2.000 butikker.
Også Circle K ruster sig til at tage sin bid af conveniencemarkedet ved de kommende år at investere over én mia. kr. på at udbygge sit netværk af lynladere og mindske brugen af fossil energi på at drive stationerne. Samtidig sætter kæden også turbo på den sunde og nemme mad, der kan nydes i ventetiden, mens bilen lader op, eller tages med videre på farten.
Conveniencekæden 7-Eleven stiller også mod yderligere vækst gennem nye butikker samt sortiment- og konceptudvikling
- Vi vil fortsætte vores ekspansion og etablere flere butikker på trafikknudepunkter i hele landet med et særligt fokus på hospitaler, hvor vi er blevet taget rigtig godt imod af kunderne, som både er besøgende, patienter og personale, sagde adm. Jesper Østergaard, 7-Eleven, ved kædens regnskabsfremlæggelse for 2022 tidligere på året.