Netto skruer ned for madspild og op for madspildssamarbejde
Der er løbet meget vand gennem åen, siden madspild kom på dagsordenen for omkring et ti år siden.
I dag er emnet højt på dagsordenen hos både forbrugere og dagligvarebranchen, og da 2018 var gået på hæld, kunne dagligvarebutikker landet over se tilbage på et år med flere donationer af overskudsmad end nogensinde.
Alene i julen blev det til omkring 300 tons mad, der kom trængende danskere til gode.
- Sidste år donerede Netto, hvad der svarer til 719.016 måltider til socialt udsatte gennem FødevareBanken. Meget af det er økonomisk støtte, som kommer fra pantbidrag og julekort, hvis overskud går til FødevareBanken, forklarer Nettos danske landedirektør, Brian Seemann.
Læs også: Supermarkeder donerede over 300 tons julemad
På forhånd havde han og FødevareBanken sat et mål om at donere en halv million måltider til socialt udsatte, så resultatet endte langt over forventning.
76 pct. af Nettos donation til madspildsorganisationen var sidste år i økonomisk form. Det svarer til knap 3,3 mio. kr. fra julekort, pantdonationer og vandflasker med indeholdt bidrag til madspildsorganisationen.
De resterende 24 pct. var overskudsmad, som blev sendt ud til FødevareBankens lagre i København, Kolding og Aarhus.
- Vi har en ambition om at halvere vores madspild i kæden inden 2030. Derfor er det vigtigt, at andelen af støtte, der udgøres af mad, bliver mindre, og den økonomiske støtte stiger, siger Brian Seemann.
Læs også: Netto vinder pris for madspildsapp
Flere butikker, mindre madspild
I perioden 2014-2017 faldt Nettos madspild fra omkring 19.500 tons til 17.100 tons – et fald på 12 pct. Det til trods for, at kæden de senere år har haft stort fokus på ekspansion af butiksnettet, så Netto i dag tæller over 500 butikker.
Sideløbende har kæden udvidet sit samarbejde med FødevareBanken om at hjælpe socialt udsatte. Men på sand købmandsmanér gør Netto ikke noget uden at få noget igen – i dette tilfælde hjælp til at nå madspildsmålet.
- Halvering af madspildet er et ambitiøst mål, og på et tidspunkt blev det klart for os, at vi ikke er verdensmestre i at reducere madspild. Derfor allierede vi os med FødevareBanken, og det samarbejde er vokset gennem årene. Vi kan give Fødevare- Banken meget i form af økonomisk støtte og fysisk mad; men organisationen bidrager også den anden vej til at prøve at hjælpe os med vores ambitiøse tiltag, siger Brian Seemann og uddyber:
- Vi har et fint samarbejde med leverandører om kampagner, pakkestørrelser, design osv. Den anden vej rundt har FødevareBanken også et godt samarbejde med mange leverandører. Så på den måde fik vi også en professionel samarbejdspartner, som ser tingene på en anderledes måde end vi, der traditionelt har haft købmandsbrillerne på.