Netto-opkøb sender Coop i offensiven i Sverige

Salling Group 20. maj 2019 -
This describes the image
Foto: Coop Sverige

I mange, mange år har Coop Sverige været i defensiven.

Fra en fjern og stærk fortid har Coop i nabolandet i den grad fået baghjul af markedsleder ICA og danske Dagrofas indkøbspartner Axfood, der begge tjener godt og leverer en fortsat vækst.

Coop Sverige har efter en periode med store underskud skåret forretningen kraftigt til, især under den forrige topchef, Sonat Burman-Olsson. Og det har kostet markedsandele. Siden har Coop i Sverige fokuseret på at investere massivt i en opgradering af butiksnettet i to nye koncepter.

Ifølge den seneste opgørelse over markedsandele fra den svenske analysevirksomhed HUI er Coop-familien med 650 butikker næststørst i landet med en markedsandel på 18,2 pct. - med Axfood lige i hælene med 17,2 pct.

Men det offensive opkøb af Netto i Sverige med 163 butikker, der blev annonceret 10. maj, kan markere et gearskifte for Coop Sverige i kampen om markedet. Nettos markedsandel opgives til 2,2 pct.

- Vi tager et historisk skridt, når vi går fra 240 til 400 butikker. Netto har opbygget et stærkt butiksnet i det sydlige Sverige, som vi nu ser frem til at satse på og videreudvikle som Coop, siger Christian Wijkström, der er topchef i Coop Butiker & Stormarknader - et selskab under Coop Sverige, der varetager driften af det koncernejede butiksnet.

Coop er navnet på supermarkeds-formatet i Coop Sverige.

Afsmitning fra Nettos priser

Netto-butikkerne i det sydlige Sverige passer fint ind i Coops butiksnet, hvor man ifølge pressechef Tobias Rydergren er svagt repræsenteret i dag.

- Det indebærer også øgede volumener for Coop til fordel for vores indkøb, og desuden vil vi kunne drage nytte af den prisposition, som Netto har, siger han til Dansk Handelsblad.

Netop nu lægger svenske Coop mange markedsføringskroner i at udbrede et budskab om prisfald i sine kæder.I det store butiksformat, Stora Coop, handler det om mange tusinde varer, der er blevet billigere.

Det kan imidlertid komme til at vare en rum tid, før det sidste Netto-skilt bliver pillet ned på den anden side af Øresund. Nu forestår der en proces i flere etaper, før de 163 Netto-butikker bliver fuldgyldige medlemmer af Coop-familien.

Første runde bliver hos konkurrencemyndighederne.

- Eftersom det er en af de største handler i det svenske dagligvaremarked i mange år, skal den granskes af Konkurrensverket. Vi får den første tilkendegivelse i slutningen af juni, og enten er myndigheden færdige med behandlingen på det tidspunkt, eller også fortsætter granskningen yderligere en tid. Derfor er det svært at spå om et tidspunkt, men vi vil gå i gang med konverteringerne så hurtigt som muligt, og vi håber at have butikkerne omstillet i slutningen af 2020, lyder det fra Coop Sveriges Tobias Rydergren.

Opdateret 10. nov 2020