Netto lancerer flest nye mærkevarer

Salling Group 6. jul 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Henrik Denman

Netto er den kæde i dansk dagligvarehandel, der lancerer flest nye mærkevarer. Netto præsenterer klart flere produktnyheder fra mærkevareleverandørerne end super-markederne og varehusene – og det til trods for, at dagligvareleverandørerne kritiserer kæderne for at være præget af et snævert discountsortiment.

I et typisk supermarked lanceres blot omkring 40 pct. af nye mærkevarer, men i Netto er andelen af nylanceringer helt oppe på 54 pct. Det er et godt stykke over Kvickly og Føtex, der lancerer 42 pct. af nye mærkevarer.

Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet GfK har foretaget for Dagligvareleveran-dørerne (DLF).

DLF mener, at det er et problem for de danske forbrugere, at der er så få nylanceringer i kæderne. Forbrugerne har dermed kun adgang til en begrænset del af nye produkter på markedet, og tallene fra undersøgelsen viser, at problemet bliver større år for år.

Der er et fald på næsten 25 pct. i antallet af nylanceringer fra mærkevareindustrien, og fortsætter udviklingen, vil forbrugerne få endnu ringere adgang til nye varer, lyder advarslen fra DLF.

Der er imidlertid stor forskel på, hvor ivrige kæderne er til at sætte nylanceringer på hylderne.

I toppen ligger Netto, Kvickly, SuperBrugsen, Føtex og Fakta – i bunden finder man Dagli'Brugsen, Lidl, Irma, Spar og Aldi.

Skaber vækst

Hos DLF påpeger direktør Niels Jensen, at mærkevaren er den primære driver for inno-vation i branchen. De kategorier, hvor mærkevaren vinder andele, stiger i gennemsnit 3,1 pct., mens de kategorier, hvor private label vokser i andel, kun stiger 2,3 pct.

– Hvis kæden lod mærkevarer få mere plads, ville man opnå større vækst i omsætningen. Det er mærkevaren, der driver udviklingen og væksten, mener Niels Jensen.

En ny mærkevare får blot adgang til 46 pct. af markedet, og den andel er faldet i perioden fra 2012 til 2014. Leverandørernes adgang til markedet bliver dermed mindre. Samtidig kommer 60 pct. af nye mærkevarer kun ind i et eller to kædesystemer.

– I forlængelse af den begrænsede adgang til markedet falder ressourcerne til innovation og markedsføring. Investeringerne ved en nylancering kan ikke bæres af den begrænsede distribution, påpeger Niels Jensen.

FÆRRE VARER I DANSKE BUTIKKER

Danske forbrugere har betydeligt færre varer at vælge i dagligvarebutikkerne end forbrugerne i 10 andre europæiske lande. I gennemsnit har kunderne i danske super-markeder 60 pct. færre varer at vælge imellem – i forhold til tyskerne har danskerne hele 80 pct. færre varer, skriver dagbladet Politiken.

Tallene fremgår af en undersøgelse, som analysefirmaet GfK har foretaget for Dagligvareleverandørerne (DLF).

I 2012 sagde kædernes indkøbere ja til at sætte 6 ud af 10 nye produkter på hylderne. Men i 2014 var det kun 4 ud af 10 nye varer, der blev præsenteret for kunderne.

I Danmark har vi det ringeste vareudbud af alle de lande, som er med i undersøgelsen. Det betyder i bund og grund, at forbrugerne har et mindre sortiment at vælge imellem, og at nye produkter ikke når ud på hylderne til kunderne, siger direktør i DLF, Niels Jensen, til Politiken.

NYLANCERINGER I KÆDERNE
De fire kæder, der havde den største andel af nylanceringer i 2014:
Netto 54 %
Føtex 42 %
Kvickly 42 %
SuperBrugsen 40 %
Kilde: GfK / Dagligvareleverandørerne 2017

Opdateret 10. nov 2020