Netto klæder ansatte på til konflikt-håndtering

Salling Group 24. maj 2016 -
This describes the image
||| Foto: Ulrik Samsøe Figen|buckwheat|Foto: Aldi|Foto: Colourbox
Skrevet af: Søren Tougaard

Antallet af røverier og butikstyverier er faldet markant i detailhandlen det seneste år. Det billede, kan man også genkende i Netto, hvor antallet af røverier er på det laveste niveau siden 2007.

Her er antallet blevet mere end halveret fra 2014 til 2015, men selv om de mest voldsomme episoder er faldet drastisk, kan selv simple butikstyverier eskalere til vold og trusler imod butikspersonalet.

Derfor uddanner Netto rigtig mange medarbejdere i konflikthåndtering, hvor særligt én gruppe volder Netto stigende problemer.

- Vi oplever et stigende antal mere organiserede tyve i vores butikker, og derfor er det vigtigt, at vi kontinuerligt arbejder med at forebygge konflikter, siger Birgitte Oredson, miljøkonsulent i Netto.

Faldende sygefravær

Netto har udviklet NettoCare-konceptet siden 2008, hvor alle kædens medarbejdere har fået værktøjer til at forebygge og håndtere røverier, tyverier og konflikter. Kurserne køres af eksterne undervisere, der arbejder med aktuelle cases fra Netto.

I 2014 videreudviklede Netto konceptet ved at udnævne en NettoCare-ambassadør i hver butik.

Og det har skabt synlige resultater. Så markante, at Netto vandt Arbejdsmiljøprisen i 2014.

Ambassadørernes rolle er at hjælpe alle medarbejdere, og særligt nye kollegaer, så de har konstant fokus på kædens sikkerhedsprocedurer. Og det arbejde bærer frugt, fortæller Nettos miljøkonsulent.

- Vi har et faldende sygefravær efter en voldsom episode, og så kan vi se et faldende udbytte efter røverier. Det er helt sikkert fordi, medarbejderne er gode til at fortælle hinanden om sikkerhedsreglerne, påpeger Birgitte Oredson.

Tryghed

Under NettoCare får medarbejdere helt grundlæggende viden om, hvordan de skal forholde sig i tilfælde af røverier, tyverier og voldsepisoder. F.eks. må en Netto-medarbejder aldrig konfrontere en butikstyv alene og må heller ikke sætte efter tyven.

I stedet skal medarbejderen være observerende og registrere signalement og kendetegn. For i sidste ende handler det om medarbejdernes tryghed før alt andet.

- Vi har nogle meget ærekære medarbejdere, der passer på vores værdier, men man skal aldrig sætte egen eller andre kollegaers sikkerhed på spil. Politiet skal nok få de tyveknægte før eller siden, siger Birgitte Oredson.

Opdateret 10. nov 2020