Netto i top på den internationale scene
Mens udenlandske kæder er pænt repræsenteret i dansk dagligvarehandel, er der kun en enkelt stærk dansk dagligvarekæde på den internationale scene.
Det er discountkæde Netto, der med sine 847 butikker i Tyskland, Polen, England og Sverige er blandt de største danske kæder i udlandet.
Det viser nye tal fra årbogen Kæder i dansk detailhandel, der netop er udkommet i en ny udgave fra Retail Institute Scandinavia.
Ud over at være én af de største danske kæder i udlandet er Netto også helt i top, når det gælder vækst i udenlandske butikker, viser en beregning, Dansk Handelsblad har foretaget på baggrund af tallene fra kædehåndbogen.
Netto er den fjerdestørste danske kæde i udlandet, kun overgået af modekæden Bestseller, sengeudstyrskæden Jysk og skokæden Ecco.
Nettos vækst
Netto har samtidig haft stor vækst gennem kriseårene. Kæden er vokset fra 729 udenlandske butikker i 2011 til 819 butikker i 2014, og det er en vækst på 118 butikker eller 16,2 pct.
Det er den sjettestørste vækst blandt de danske kæder i udlandet. Den største vækst står smykkekæden Pandora for med hele 160 pct. fra 2011 til 2014.
Til sammenligning har kædehåndbogen hele syv udenlandske kæder i kolonialsektoren på det danske marked, og blandt dem er det kun Lidl og Rema 1000, der har positiv vækst i butiksantallet.
De øvrige kæder i sektoren - Aldi, Statoil, 7-Eleven, Shell og Q8 - er gået tilbage i antal butikker fra 2011 til 2014 - Q8 med størst tilbagegang på 24,5 pct. og 7-Eleven med mindst tilbagegang på blot en procent.
Opgørelsen fra Retail Institute Scandinavia viser, at der i slutningen af 2014 var 72 danske kæder, der havde 9.928 butikker i udlandet, mens der var 87 udenlandske kæder, som havde 2.423 butikker i Danmark.
Global markedsplads
Adm. direktør Henning Bahr siger om udviklingen:
– I en tid, hvor den samlede vækst i international detailhandel på 30 pct. overhaler ekspansionen på hjemmemarkederne på 11 pct., har internationalisering selvsagt stor betydning.
– Hvad enten man som detaillist har globale ambitioner eller bare ønsker at opretholde og/eller udbygge sin position på hjemmemarkedet, er og bliver det vitalt, at man forstår den globale markedsplads.
Ud fra undersøgelser af internationale detailkæder siger Henning Bahr:
– Nogle af de største globale detaillister har fantastisk succes på nogle markeder, mens de fejler katastrofalt på andre. Konklusionen er derfor, at detailhandelskæder, der formoder, at global ekspansion vil være let, eller at deres vindende formel derhjemme nemt vil kunne oversættes til udlandet, sandsynligvis kommer til at gøre nogle smertefulde fejltagelser, siger han.
Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Med åbningen af nye butikker i England øget Netto sin internationale ekspansion.
Foto: Paul Cooper